Wikia

SabraM60A3.jpg

De Sabra was een opgewaardeerde M60A3.

Israeli Military Industries (IMI) heeft de M60A3, die van oorsprong gebaseerd was op de Amerikaanse M60 gevechtstank, opgewaardeerd tot de Sabra standaard, door middel van uiterst geavanceerde technologieën van eigen bodem. Naast het verbeteren van de M60's van het Israëlische leger, zal IMI waarschijnlijk ook de 170 Turkse M60A1's gaan upgraden. Deze verbeteringen betekenen een stap vooruit ten opzichte van de M60-technologie uit het Koude-Oorlog-tijdperk. Tevens wordt de levensduur verlengd en is de Sabra in staat om de meeste huidige gevechtstanks te vernietigen.

De Sabra heeft een krachtig 120-mm kanon met gladde loop, hetzelfde kanon dat ontwikkeld is voor de Merkava Mk.3. Het kanon heeft een rookgasafdrijver en een warmtehoes om slijtage aan de loop tegen te gaan. Ook wordt de trefzekerheid hierdoor beter, doordat het vervorming van de loop tegengaat. Het kanon is nauwkeuriger in vergelijking met het 105-mm model dat op de eerdere Israëlische M60's is geplaatst. Het nieuwe kanon vuurt 120-mm munitie volgens NAVO-standaarden af. Hier kunnen ook pantserdoorborende APFSDS-granaten onder vallen. Net als de Merkava kan de Sabra uitgerust worden met een 60-mm mortier voor infanterieonderdrukking.

De bemanning wordt beschermd door een vuur-en-explosieven onderdrukkingssysteem en een dreigingonderdrukkingssysteem. De romp wordt beschermd met modulaire bepantsering, die inmiddels is opgewaardeerd tot een reactief pantser. Een rookgranaatlanceerder helpt om de tank te maskeren.

Het vuurleidingssysteem van de Sabra bestuurt de bewegingen van de koepel. Ook stabiliseert het het kanon, vergroot het diens nauwkeurigheid en de mogelijkheid van een 'first hit' tegen bewegende en stilstaande doelen. Het kanon kan in de zichtlijn worden gestabiliseerd, maar ook niet-gestabiliseerd worden gebruikt en kan in geval van nood ook met de hand worden bediend.

VariantenEdit

  • Sabra Mk I: De Mk I was eigenlijk een opgewaardeerde Magach 7C, het 105-mm kanon werd vervangen door een 120-mm kanon ontworpen door IMI. De tank kreeg verbeterde bepantsering, een vuurleidingssysteem van Elbit Systems, opgewaardeerd loopwerk en het hybride-systeem (elektrisch en hydraulisch) werd vervangen door een volledig elektrisch systeem.
  • Sabra Mk II/M60T: Deze versie gebruikte de grotere M60 Patton M19 koepel met het M85 12.7-mm machinegeweer dat ook gebruikt werd op de Turkse M60 tanks. De tank gebruikte de krachtige MTU Friedrichshafen motor, dat door Turkije in licentie werd gebouwd door MTU Turk A.S., de Renk transmissie met 4 voorwaartse en 2 achterwaardse versnellingen en had reactieve bepantsering.
  • Sabra Mk III: Deze versie heeft nieuwe pantser technologie, het Radar Warning receiver/infrared wwarschuwingssysteem en de tracks van de Merkava Mk IV.

LinksEdit

Specificatie: Sabra.
Type: Gevechtstank.
Bouwfirma: Israel Military Industries.
In dienst: 2007- present.
Afmetingen: Lengte met kanon: 9,4 m ; Breedte: 3,63 m ; Hoogte: 3,05 m.
Gewicht: +/- 55 ton (afhankelijk van de bepantsering).
Motor(en): Een Continental AVDS-1790-5A dieselmotor met dubbele turbo van 908 pk (Mk I) , of een MTU 881 KA-501 dieselmotor (Mk II & III)..
Prestaties: Max. snelheid op de weg: 48 km/u ; Bereik: 450 km.
Bewapening: 1x IMI 120-mm MG253 kanon met gladde loop ; 1x 7.62-mm M240 coaxial machinegeweer ; 1x 7.62-mm MG3A1 machinegeweer ; 1x M85 machinegeweer ; 60-mm mortier (intern).
Doorwaaddiepte: 1,4 m zonder hulpmiddelen.
Hellingspercentage: 60%.
Vertikaal obstakel: 0,91 m.
Overschrijdend vermogen: 2,6 m.
Bemanning: 4.
Gebruiker(s): Turkije.

Around Wikia's network

Random Wiki