Wikia

Savoia-Marchetti SM.84
Savoia20marchetti20sm-8420002

Type

Bommenwerper/ Torpedobommenwerper

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma Savoia-Marchetti
Ontwerp Alessandro Marchetti
Gebruiker(s) Regia Aeronautica
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 17,93 m / 21,13 m / 4,59 m / 61 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 8846 kg / 13.288 kg
Motor(en) 3x Piaggio P.XI RC.40 14 cilinder luchtgekoelde stermotoren van 746 kW (1000 pk) elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 432 km/u / 7900 m / 1830 km
Bewapening 4x Scotti/Isotta-Franchini 12.7-mm machinegeweren (buik, rug en zijkanten van de romp) / 2x torpedo of 1600 kg bommen
Bemanning 5
Gebouwd 309 (alle versies)
Gebruik (Landen) Italië (ook na-oorlogs), Eerste Slowaakse Republiek (WO II), Duitsland.

Het prototype van de als opvolger van de Savoia-Marchetti SM.79 "Sparviero" ontworpen Savoia-Marchetti SM.84, dat zijn eerste vlucht maakte op 5 juni 1940, had een volkomen nieuwe romp met vloeiende contouren aan de bovenzijde. De defensieve verdediging werd verzorgt door een Lanciani Delta E rugkoepel die de volle 360° kon ronddraaien, waarbij dit rondom-blikveld alleen werd gehinderd door de dubbele kielvlakken. Het totaalgewicht was weliswaar toegenomen door de toevoeging van pantsering, maar de tekortkomingen van de SM.84 kwamen pas aan het licht toen het type in februari 1941 voor het eerst in dienst kwam bij de 41° Gruppo Bombardmento Terrastre en kort daarop als torpedobommenwerper bij de 36° Stormo Aerosiluranti. De Piaggio P.XI motoren bleven onbetrouwbaar, en een combinatie van onvoldoende vertikaal staartoppervlak en een hoge vleugelbelasting had instabiliteits-en startproblemen tot gevolg. Desondanks werd de productie voortgezet en er werden 309 seriemachines besteld, hoewel het erop lijkt dat er slechts 246 werden afgeleverd aan de Regia Aeronautica, ook ging er een kleine serie naar de Slowakse luchtvaartafdeling.

VariantenEdit

  • SM.84: Eerste productieversie.
  • SM.84bis: Versie met aangepaste vleugels en verbeteringen aan de cockpit, uitlaatsysteem en het afwerpsysteem van de torpedo's.
  • SM.84Ter: Versie met iets hoger geplaatste vleugels, 3x Piaggio P.XII RC.35 18 cilinder luchtgekoelde stermotor van 1103 kW (1500 pk) (1 exemplaar). Andere toestellen hadden de Alfa Romeo 128 RC.18 9 cilinder luchtgekoelde stermotor van 533 kW (860 pk)

Around Wikia's network

Random Wiki