Wikia

5507.jpg

De Saxon is zeker niet de mooiste, maar het is een nuttig en zeer betrouwbaar voertuig.

GKN Sankey bouwde in het begin van de jaren zeventig voor eigen rekening de tweewielaangedreven AT100 en de vierwielaangedreven AT104. Deze voertuigen waren vooral bestemd voor binnenlandse beveiligingstaken. Alleen voor de AT104 werden kopers gevonden: dertig stuks gingen naar de Nederlandse marechaussee en naar het Malay regiment van Brunei.

Nieuw ontwerpEdit

Na deze modellen bracht GKN Sankey de AT105 uit, later Saxon genoemd. Dit was een compleet nieuw ontwerp waarin veel onderdelen van de vierwielaangedreven Bedford MK viertonner truck werden gebruikt.

De productie van de AT105 begon in 1976 en uiteindelijk werden 832 van deze voertuigen gebouwd. Ze werden geleverd aan Bahrein, Groot-Brittannië, Hong Kong, Maleisië, Nigeria, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten. Het Britse leger kocht in de jaren zeventig drie exemplaren voor evaluatie-doeleinden en bestelde in 1983 vijftig van deze voertuigen. De eerste exemplaren werden in 1984 afgeleverd aan infanteriebataljons in Engeland die, in geval van oorlog, het Britse leger in West-Duitsland zouden moeten gaan versterken. Het Britse leger had behoefte aan wel 1000 AT105's, maar de inkoop stokte bij 664 exemplaren.

De AT105 heeft een geheel gelaste romp die volledige bescherming geeft tegen kleine vuurwapens en granaatscherven. Het model werd geleverd met de bestuurdersplaats rechts of links naar keuze. De bestuurder zat voorin naast de motor. Achter de bestuurder bevindt zich het compartiment voor de infanterie. Dubbele deuren in de achterzijde en een deur in elke zijkant maakte snel uitstappen mogelijk. De exemplaren van het Britse leger hebben geen linker zijdeur, daar zij aan de buitenkant voorzien zijn van extra opbergvakken voor uitrusting en voorraden.

De vaste koepel van de commandant op het dak is voorzien van een observatieluik aan alle vier zijden voor waarnemingen rondom. De koepel is voorzien van een 0,3-inch (7,62-mm) mitrailleur op een DISA-affuit voor luchtafweer en verdediging tegen aanvallers op de grond. Een breed scala van andere wapensystemen kan worden aangebracht, waaronder koepels met 0,5- en 0,3-inch (12,7 en 7,63-mm) mitrailleurs en uitrusting voor oproerbestrijding. Afsluitbare schietgaten en/of observatieluiken kunnen in het achtercompartiment worden aangebracht. Een ongebruikelijk detail is dat de spatborden bestaan uit lichte staalconstructies. Als het voertuig op een mijn loopt, worden de spatborden weggeslingerd zodat de explosie vanonder de romp een uitweg vindt.

Saxon had ook nog plannen voor een commandovoertuigvariant, een gemechaniseerd mortier, een gepantserde ambulance en verschillende voertuigen voor het bestrijden van rellen.

VariantenEdit

  • AT105A: Ambulance versie.
  • AT105E: Voorzien van een toren met een of twee mitrailleurs.
  • AT105MR: Voorzien van een 81-mm mortier.
  • AT105V: Commandovoertuig.
  • ARV: Gepantserd bergingsvoertuig.

Er is ook een versie met de Franse Milan ATGW toren.

Specificatie: Saxon
Type: Gepantserd personeelvoertuig.
Bouwfirma: GKN Sankey
Afmetingen: Lengte: 5,17 m ; Breedte: 2,49 m ; Hoogte: 2,86 m.
Gewicht: 10.670 kg.
Motor(en): 1x vloeistofgekoelde Bedford 500 6-cilinder dieselmotor van 122 kW (164 pk).
Prestaties: Max. snelheid op de weg: 96 km/u ; Bereik: 510 km.
Doorwaaddiepte: 1,12 m.
Hellingshoek: 60°.
Verticaal obstakel: 0,41 m.
Bemanning: 2 + 10.
Gebruiker(s): Bahrein, Brunei, Koeweit, Maleisië, Nigerië, Oman, Irak, Groot-Brittannië, Hong Kong.

Around Wikia's network

Random Wiki