Wikia

Scammell Pioneer
Scammel

Scammell Pioneer type SV2S

Type

Zware vrachtwagen

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Scammell Lorries Factory
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1925 / 1929-1945 / 1930- tot midden jaren '80
Gebruiker(s) Britse leger
Specificatie

Gewicht 8400 kg. (basisvoertuig)
Motor(en) Gardner 6LW, zescilinder dieselmotor met een vermogen 102 pk bij 1.750 toeren per minuut
Prestaties (snelheid / bereik) 30 km/u / 690 km.
Bewapening geen
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 3
Gebouwd

Gebruik (Landen)

Groor-Brittannië

De ontwikkeling van de Scammell Pioneer, een Brits voertuig geschikt als bergingsvoertuig en voor het transport van zeer zware lading als tanks en zwaar geschut, startte aan het eind van de twintiger jaren. De Scammell Lorries fabriek in Watford wilde een civiel voertuig ontwikkelen voor het transport van zware lading in gebieden met een slechte infrastructuur. Bedrijven actief in de bosbouw en in de oliewinning werden gezien als de belangrijkste klanten. Van de zes wielen werden alleen de vier achterwielen aangedreven, maar er ook een 6x6 versie beschikbaar. De achterassen waren zeer flexibel; zo bleef in moeilijk terrein het contact tussen de wielen en de grond behouden. Dit in combinatie met de Gardner zescilinder dieselmotor, met een vermogen van 102 pk, had het voertuig voldoende kracht hieraan te voldoen, maar alleen bij een zeer lage snelheid.

Gardner, gevestigd in Manchester was in 1929 gestart met de ontwikkeling van dieselmotoren. Na het eerste succes met de viercilinder 4L2 werd de eerste versie van de LW serie in 1931 in productie genomen. De zescilinderversie, de LW6, was een zeer betrouwbare motor met een cilinderinhoud van 8,4 liter. Verder werden op dezelfde basis, vier, vijf en na de oorlog ook twee en zelfs achtcilinder versies van de LW gebouwd. In totaal zijn ruim 90.000 motoren van deze serie gemaakt; ze werden toegepast in vrachtwagens, autobussen, lichte locomotieven en op kleine schepen. Scammell was een belangrijke afnemer van Gardner LW6 motoren.

Het Britse leger zag ook de mogelijkheden in en bestelde een aantal 6x4 voertuigen voor het transport en bergen van tanks met een gewicht van maximaal 20 ton. Deze werden vanaf 1932 geleverd. Later werden wel verbeteringen doorgevoerd waarmee het maximale gewicht van de mee te voeren tanks werd verhoogd naar 30 ton.

Later werden andere varianten gefabriceerd waaronder een artillerietrekker en een bergingsvoertuig. De artillerietrekker werd uitgerust met een lier met een capaciteit van 8 ton. De laadruimte was geschikt gemaakt voor de geschutsbemanning en munitie. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog telde het Britse leger zo'n 500 artillerietrekkers. De meeste van deze voertuigen waren in 1939-1940 naar Frankrijk gestuurd met het British Expeditionary Force (BEF). Bij de evacuatie van het BEF in mei 1940 zijn veel exemplaren achtergebleven.

De bergingsvoertuigen werden vanaf 1939 geleverd. Dit voertuig was ook voorzien van een lier en een kraan met een hefvermogen van circa 3 ton. De kraan was opklapbaar, latere versies kregen een uitschuifbare versie, waarmee de totale hoogte werd gereduceerd. Het voertuig was ook uitgerust met twee grote laadkisten naast de kraan, voor de opslag van noodzakelijk hulpmateriaal bij een berging.

In totaal zijn ongeveer 3.500 eenheden geproduceerd, waarvan 1.975 bergingsvoertuigen. In 1945 werd de productie van de Pioneer gestaakt.

Na de oorlog werkte Scammell verder aan het ontwerp van de Pioneer. Er werd een 6x6 versie, dus met aandrijving op alle wielen, ontwikkeld met nog betere prestaties in het terrein. Scammell wilde wederom een dieselmotor gebruiken, maar het Britse ministerie van Defensie gaf de voorkeur aan een benzinemotor. Scammell plaatste een Meadows 6-cilinder benzinemotor met een inhoud van 10,4 liter. Het vermogen van de motor was 175 pk. Deze motor was hoger dan de eerder gebruikte dieselmotor waardoor de cabine ook hoger kwam te liggen. De buitenmaten van de Scammell Explorer zijn gelijk aan die van de Pioneer, maar de Explorer was wel ruim 20 centimeter hoger. De kraan had ook een iets groter hefvermogen van 4,5 ton. De benzinetank met een inhoud van 320 liter gaf het voertuig een bereik van 510 kilometer. Op de weg kon de Explorer een maximale snelheid bereiken van 62 kilometer per uur. Het voertuig werd vanaf 1944 door het leger getest bij het Wheeled Vehicles Experimental Establishment (WVEE) maar de eerste order werd in 1949 gegeven en betrof 125 exemplaren. Tussen 1950 en 1953 zijn er vervolgorders gekomen voor zowel de Britse land- en luchtmacht. In totaal zijn circa 1.500 eenheden gebouwd, waarvan de helft voor de Britse strijdmacht. Vanaf 1950 zijn de voertuigen in gebruik genomen. De Explorer heeft tot de 80'er jaren dienstgedaan en is uiteindelijk opgevolgd door bergingsvoertuigen van AEC en Leyland.

VariantenEdit

  • Scammell Pioneer: Basisvoertuig
  • Scammell Pioneer R100: Artillerietrekker, met accommodatie voor de stukbemanning en plaats voor hun uitrusting en munitie. 980 gebouwd.
  • Scammell Pioneer SV1S en SV1T: Bergingsvoertuig, beide versies uitgerust met een 3-ton uitschuifbare kraanarm.
  • Scammell Pioneer SV2S: Bergingsvoertuig met een verbeterde kraan en de uitrusting bevatte rupsbanden die op de achterste wielen konden bevestigd worden, zodat het een halftrack werd, 1975 gebouwd.
  • Scammell Pioneer TRCU20: Prototype van de tanktransporter, had een langer chassis en een grotere cabine voor de tankbemanning. De achterste wielen waren groter dan bij de artillerietrekker en het bergingsvoertuig.
  • Scammell Pioneer TRMU30/TRCU30: Tanktransporter met trailer, de trailer kon niet afgehaakt worden. omdat de combinatie te hoog was voor het vervoer van Amerikaanse tanks, werd hij vanaf 1941 vervangen door de Diamond T M-20 met de M-9 aanhanger.

Around Wikia's network

Random Wiki