Wikia

Schwarzlose Maschinengewehr
Schwarz

Type

Machinegeweer

Land van herkomst

Oostenrijk-Hongarije
Bouwfirma Österreichische Waffenfabriks Gesellschaft, Steyr
Ontwerp Andreas Wilhelm Schwarzlose
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1902 / 1905-1939 / 1905-1945
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (Totale lengte / lengte loop) 1066 mm / 526 mm
Gewicht Geweer: 19,9 kg

Driepoot: 19,8 kg

Kaliber 8 mm
Mondingssnelheid 620 m/sec
Vuursnelheid 400 kogels per minuut
Aanvoer patroonband
Munitie 8x50mmR Mannlicher

8x56mmR Steyr

Gebouwd
Gebruik (Landen) Albanië, Oostenrijk-Hongarije, Oostenrijk, China, Bulgarije, Colombië, Tsjechoslowakije, Duitsland, Griekenland, Koninkrijk Hongarije, Italië, Nederland, Turkije, Polen, Servië, Zweden, Joegoslavië

Het eerste Oostenrijks-Hongaarse machinegeweer van eigen bodem werd in 1902 ontworpen door Andreas Schwarzlose, en werd later geproduceerd in de Waffenfabrik Steyr. Het eerste model was de Schwarzlose Machinengewehr Modell 07, weldra gevolgd door de MG Modell 08 en de definitieve MG Modell 12, tot welke standaard de twee eerste modellen later door de Oostenrijks-Hongaarse strijdkrachten werden omgebouwd.

De Schwarzlose machinegeweren waren zware watergekoelde wapens met bandaanvoer die met een o,gewoon principe werkten dat 'delayed blowback' (vertraagde terugslag) heet, waarin de terugslagkrachten aan de achterzijde inwerken op een zware afsluiter die op zijn plaats wordt gehouden (met de lege patroonhuls nog in de kamer) door een hefboommechanisme. Pas na een korte tijd bewegen de hefbomen voldoende om de afsluiter naar achteren te bewegen; deze tijd is net lang genoeg om de kogel de loop te laten verlaten en de druk in de loop tot een veilig niveau terug te brengen. Maar het systeem betekent dat de lengte van de loop beperkt is: als de loop te lang is, opent de afsluiter voor de kopel de loop uit is. Het mechanisme is dus een compromis tussen de kracht van de explosieve lading, de lengte van de loop en de timing van de vertraagde hefboom.

Korte loopEdit

In praktijk werkten de Schwarzlose machinegeweren heel redelijk, maar de gebruikte loop was te kort voor de toenmalige 8-mm standaardpatroon van Oostenrijk-Hongarije, wat leidde tot een te grote mondingsflits. Als gevolg daarvan werd een lange toelopende mondingsvuurdemper de standaard, en een van de typische kenmerken van de Schwarzlose. Een ander ontwerpaspect van de serie was de munitie-aanvoer, die als een van de eerste wapens een aandrijftandwiel gebruikte om de patroon heel precies in de kamer te brengen. Deze droeg bij aan de betrouwbaarheid van het wapen.

ExportEdit

Tussen 1914 en 1918 waren de legers van Oostenrijk-Hongarije de voornaamste gebruikers, maar later in de oorlog was ook Italië een belangrijke gebruiker geworden, vooral van buitgemaakte wapens. Ook nederland was een grote koper, maar was in WO I neutraal. In 1914 waren vrijwel alle in gebruik zijnde varianten de Modell 07/12, 08/12 en 12. De originele twee modellen gebruikten gesmeerde munitie, maar op de Modell 12 werd dat afgeschaft. Er was ook een Modell 07/16 met een rudimentair koelsysteem bedoeld voor gebruik op vliegtuigen, maar dat was geen succes.

De Schwarzlose machinegeweren waren grote en zware wapens,die uitblonken door hun uitmuntende fabricage. Ze waren zelfs zo zwaar en goed gemaakt dat er maar weinig versleten raakten en er in 1945 in Italië en Hongarije nog veel in gebruik waren. Het delayed-blowback systeem vond weinig navolging.

Around Wikia's network

Random Wiki