Wikia

Schwerer wehrmacht schlepper.jpg

De sWS was een goedkope trekker voor algemene doeleinden, vooraan deze Duitse colonne rijdt een sWS Maultier.

Tegen het einde van 1941 hadden de Duitsers voldoende front-ervaring om te beseffen dat de vloot halftracks enige modernisering behoefde. In het lichte segment voldeden de 1- en 3-tons vracht- en bevoorradingshalftracks goed, maar in de middelzware tot zware categorie bleef er veel te wensen over. Er werd besloten om de 5-tonners af te schaffen, maar de 8-tons categorie zou worden aangehouden omdat die de zware artillerie moest kunnen trekken. Er was dus behoefte aan een halftrack die het gat tussen de 5- en de 8-tonners zou kunnen stoppen. Het moest een relatief goedkoop voertuig worden, omdat de Wehrmacht eind 1941 een onverzadigbare behoefte aan nieuw materieel had.

Het ontwerp dat in productie werd genomen, was een voertuig van Büssing-NAG, dat later de naam Schwerer Wehrmachtsschlepper kreeg (sWS, zware legertrekker). Hij was niet zozeer bedoeld voor de tank- en artillerie-eenheden, maar veeleer voor de infanterie, die hem ging gebruiker als personeels- en bevoorradingsvoertuig. De sWS was een halftrack die als vrachtwagen vrijwel geen bepantsering had en een open cabine voor de chauffeur en een passagier had om de kosten zo laag mogelijk te houden. De rupsbanden waren niet met rubber bekleed, zoals die van frontlijnvoertuigen, maar waren het van het eenvoudigste stalen soort met enkelvoudige droge trackpennen.

Trage productieEdit

De sWS werd door Bussing-NAG in Berlijn en ook bij Ringhofen-Tatra in Tsjechoslowakije in productie genomen, maar de productie verliep zeer traag. De bouw had geen hoge preoriteit, en van tijd tot tijd droeg Bomber Command het zijne bij aan de ontregeling van de productieschema's. In plaats van de verwachte 150 stuks per maand werden van december 1943 tot september 1944 slechts 381 stuks afgeleverd. Daarom werd bij wijze van noodmaatregel haastig de SdKfz 5 Maultier ontworpen. De productie van de sWS duurde toch nog tot bijna het einde van de oorlog, en een aantal exemplaren werd na de oorlog in het nieuwe Tsjecholowaakse leger ingelijfd en deed nog jarenlang dienst.

sWS variantenEdit

Ondanks zijn geringe aantal werd de sWS in de bekende veelheid van uitvoeringen geproduceerd. Het basismodel kon worden omgebouwd tot een eenvoudige front-ambulance met stretchers onder een canvaskap. Een speciale frontlinie-bevoorradingstruck werd ontwikkeld, met een gepantserde cabine en motorkap. Dat gold ook voor de versie met een 3,7-cm Flak 43 luchtdoelkanon, maar van deze 3,7-cm Flak 43 auf sWS werden er slechts enkele geproduceerd. Een andere versie die slechts in geringe aantallen werd gebouwd, was de gepantserde versie met een overkapte laadbak. Op het dak stond een 10-loops lanceerinstallatie voor 15-cm artillerieraketten. In de lanceerbuizen werden tien raketten meegevoerd en in de laadbak was plaats voor extra raketten.

Deze 15-cm Panzerwerfer 42 (Zehulling) auf sWS had een vijfkoppige bemanning, maar er zijn er vermoedelijk maar weinig aan het front verschenen.

Hoewel slechts een zeer klein aantal werd geproduceerd in vergelijking tot andere Duitse halftracks, bleef de sWS goed te voldoen en was veel goedkoper dan veel vergelijkbare modellen.

LinksEdit

Specificatie Schwerer Wehrmachtsschlepper
Type: Halftrack
Bouwfirma: Büssing-NAG ; Ribghofer-Tatra.
Ontwerp: 1942-1943.
In dienst: 1944-1945.
Afmetingen: Lengte: 6,92 m ; Breedte: 2,5 m ; Hoogte: 2,07 m.
Gewicht: 13,5 ton ; Laadvermogen: 4000 kg.
Motor: Een Maybach HL 42TRKMS vloeistofgekoelde V-6 benzinemotor van 76,4 kW (100 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 27 km/u ; Bereik: 300 km.
Bemanning: 2
Aantal gebouwd: 825.
Gebruiker(s) Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki