Wikia

Militaria Wiki

SdKfz 6,Mittlerer Zugkraftwagen 5t

489pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Sdkfz6.jpg

Het basismodel van de SdKfz 6.

De SdKfz-nummers die het Duitse leger vanaf begin jaren dertig aan zijn artilleriehalftracks gaf, hadden geen logische volgorde. De SdKfz 6 mittlerer Zugkraftwagen 5t was een middelzware artillerietrekker. De ontwikkeling ervan begon in 1934 bij Büssing-Nag in Berlijn. Het voertuig zou twee taken krijgen. Ten eerste moest de SdKfz 6 de belangrijkste trekker worden voor het 10,5-cm leFH 18 geschut en ten tweede was het voertuig bedoeld voor genietroepen en moest het zwaar geniematerieel op aanhangers kunnen trekken. In beide gevallen kon het voertuig 11 manschappen en eventueel meer vervoeren.

TussenmodelEdit

De productie van de SdKfz 6 viel toe aan Büssing-NAG en Daimler-Benz, maar er werden slechts 737 stuks van gebouwd. Dat had te maken met het feit dat de SdKfz 6 een tussenmodel was dat eigenlijk geen vlees en geen vis was. Voor het slepen van artillerie kon met lichtere trekkers worden volstaan en voor zwaar geniemateriaal was het voertuig zelfs te licht. Ook vielen de productiekosten nogal hoog uit. Daarom werd in 1941 besloten het voertuig uit productie te nemen en het te vervangen door de veel goedkopere sWS. Toch werd pas eind 1942 een punt gezet achter de productie. De al gebouwde voertuigen bleven tot het einde van de oorlog in gebruik en trokken soms veel zwaardere artilleriestukken dan waar ze voor ontworpen waren. Er werden twee motoren voor de SdKfz 6 geproduceerd. De eerste leverde 67 kW (90 pk) en de latere versie 75 kW (100 pk). Opmerkelijk genoeg werd de SdKfz 6 tijdens zijn carrière slechts licht gewijzigd. De meeste werden afgeleverd als standaard artillerie-trekkers met zitplaatsen voor de stuksbemanning en een afneembare linnenkap,maar er waren ook drie weaponcarrier-varianten. De eerste was de 7,5-cm Slf L/40.8,die het nooit verder schopte dan tot prototype. Het was een poging om een mobiel 75-mm kanon te produceren voor gebruik bij cavalerie-eenheden en er werden in 1934-1935 ten minste drie prototypes van vervaardigd.

GeschutsplatformEdit

Voorts was er een model dat 'Diana' od 7,62-cm Pak 36(r) auf Panzerjäger S1f Zugkraftwagen 5t heette, een poging om buitgemaakte Russische 76,2-mm kanonnen in een hoge gepantserde ombouw op het chassis van een SdKfz 6 te monteren. De ombouw was open van boven en het kanon werd compleet met wielen en ranke affuitstaarten op het onderstel geplaatst. Het kanon was het Russische Model 1936, dat dienst deed als antitank- en veldgeschut. Er werden slechts negen 'Diana's' gebouwd, waarvan er eentje in Noord-Afrika door de geallieerden werd buitgemaakt. De derde SdKfz 6 weaponcarrier was de SdKfz 6/2,een 3,7-cm Flak 36 luchtafweerkanon op een open platform achter de chauffeursstoel. De zijkanten konden worden neergeklapt en deden dan dienst als werkplatform voor de stukbemanning. De eerste van deze varianten werd in 1937 gebouwd. De meeste gingen naar de Luftwaffe. Deze variant met zevenkoppige bemanning werd veelvuldig gebruikt.

VariantenEdit

  • SdKfz 6: Basismodel.
  • SdKfz 6 'Diana': Uitgerust met een buitgemaakt Russisch 76,2-mm kanon.
  • SdKfz 6/1: Uitgerust voor artilleriegebruik.
  • SdKfz 6/2: Uitgerust met een 3.7 cm Flak 36 L/98 kanon.

LinksEdit

Specificatie SdKfz 6 (basismodel)
Type: Halftrack, algemeen gebruik.
Bouwfirma: Büssing-Nag - Daimler-Benz.
In gebruik: 1935 - 1945.
Afmetingen: Lengte: 6,01 m ; Breedte: 2,2 m ; Hoogte: 2,48 m.
Gewicht: 8700 kg.
Motor: Een Maybach NL38 6-cilinder benzinemotor met een vermogen van 67 kW (90 pk).
Prestaties: 50 km/u op de weg ; Bereik: 300 km.
Bemanning: 2 + 9.
Aantal gebouwd: 3660 (chassisnummers: 3001 -3617)
Gebruiker(s): Nazi-Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki