Wikia

SdKfz 9
Faaa -003.jpg

Type

Zware halftrack

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma FAMO, Tatra, Vomag
Ontwerp FAMO
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1936-1939 / 1939-1944 / 1938-1955(?)
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 8,25 m / 2,6 m / 2,76 m.
Gewicht 18 ton
Motor(en) Maybach HL 108 V-12 watergekoelde benzinemotor van 270 pk
Prestaties (snelheid / bereik) 50 km/u / 260 km (op de weg)
Laadvermogen 2620 kg
Bewapening
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning Afhankelijk van de uitvoering
Gebouwd +/- 2500

Gebruik (Landen)

Duitsland, Roemenië

Veruit de grootste van alle halftracks uit de Tweede Wereldoorlog was de SdKFz 9 schwerer Zugkraftwagen 18t. Het voertuig was een reactie op een specificatie uit 1936 voor een zwaar bergingsvoertuig ter ondersteuning van tankformaties, dat gestrande tanks kon slepen. Het ontwikkelingscontract ging naar Famo Fahrzeugwerke und Motorwerke AG te Breslau. Het eerste exemplaar was in 1936 gereed. Dit was de FM gr.1. Later volgden nog twee andere modellen, de FM gr.2 en de FM gr3, die grotere en sterkere motoren hadden.

Uiteindelijk werden de trekker- en de bergingsversie van de SdKfz 9 allebei gebouwd. De trekkerversie was de basisversie,  die werd gebruikt voor het trekken van de zwaarste artilleriestukken en zwaar geniematerieel zoals bruggen (er bestond een getrokken brugleg-eenheid met 15 man personeel). Tot de door de SdKfz 9 getrokken zware artillerie behoorde de 24-cm K", die zo groot was dat hij in vijf stukken werd vervoerd, de Krupp 21-cm K 38 en diverse zware Skoda houwitsers en kanonnen. De Luftwaffe gebruikte enkele trekkers voor het verplaatsen van de zeer zware 12,8-cm FlaK 40. Er werd een luchtdoelkanon geplaatst op de enige wapendrager-versie van de SdKfz 9, die in 1943 verscheen. Deze variant had een 8,8-cm FlaK 37 aan boord en was voorzien van een gepantserde cabine. De zitplaten konden worden neergeklapt en dienden dan als werkplatform voor de stukbemanning. Het voertuig had kleine stempels die tijdens het schieten werden uitgedraaid om een stabiel platform te vormen. Er werd slechts één conversie gebouwd. De bergingsversie werd in twee varianten gebouwd, de SdKFz 9/1 en de SdKFz 9/2. De SdKfz 9/1 had een hijskraan (drehkran) met een kapaciteit van 6 ton aan boord, maar dat was onvoldoende voor sommige taken. Daarom werd de SdKFz 9/2 gebouwd met een 10-tonskraan. Deze laatste versie kreeg uitklapbare stempels en een giek waaraan een contragewicht kon worden bevestigd als er zeer zware lasten moesten worden gehesen. Dit waren enorme voertuigen. Ze waren geschikt voor het werken aan de Panzerkampfwagen IV, maar ze waren nog te licht voor de Panthers en Tigers. Aangezien de SdKFz 9 het enige bergingsvoertuig was toen deze 'zware jongens' ten tonele verschenen, was een bergingsoplossing dringend vereist. Die werd voorlopig gevonden in het werken in drietallen. Ten minste twee SdKFz 9's waren vereist om een Tiger los te trekken. Om ze nog meer tractie te geven, werden sommige exemplaren voorzien van een grondanker aan de achterkant. Maar dan nog waren ten minste twee voertuigen nodig om een defecte Tiger te bergen. De enige echt goede oplossing was de ontwikkeling van een zwaar bergingsrupsvoertuig. Dit werd de Bergepanther.

De productie van de SdKFz 9 werd in 1944 gestaakt. De laatste versies hadden dezelfde Maybach motor als de Panzerkampfwagen IV tank. Het waren indrukwekkende voertuigen, de basisversie kostte maar liefst 60.000 Reichsmark. Een hele Panther kostte 117.000 Reichsmark.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki