Wikia

Semovente L.40.jpg

De Semovente L.40 da 47/32 werd in bescheiden mate ingezet door het Italiaanse en later Duitse leger. De rechthoekige bovenbouw werd later vaak toegepast om als mobiele commandopost of munitievervoerder te fungeren.

Italië stond tijdens de Tweede Wereldoorlog niet bekend om zijn innovatieve pantservoertuigontwerpen. Op één gebied hield Italië echter gelijke tred met andere landen, toen het eind jaren dertig geïntresseerd raakte in het tankdestroyerconcept. In die tijd produceerde Italië een intrigerend ontwerp dat bekend werd als de Semovente L.3 de 47/32. Deze had een 47-mm antitankkanon en een lengte van 32 keer het kaliber (vandaar 47/32). De L.3 was zonder koepel geplaatst voorop een klein en laag chassis dat gebaseerd was op dat van de L.3 tankette. De L.3 had een tweekoppige bemanning. Dit vroege project was geen lang leven beschoren, want de bemanningsleden waren zo goed als onbeschermd.

Toen Italië in 1940 aan de oorlog ging deelnemen, realiseerden de Italianen zich al snel dat hun tankmacht waar ze zo hoog over opgegeven hadden, te licht bewapend en bepantserd was. Dit gold vooral voor de kleinere tanks, waarin behoorlijk geïnvesteerd was. Vooral de L.6 serie miste de nodige bescherming en was slechts met een kort 37-mm kanon met beperkte antitankmogelijkheden uitgerust. De belangrijkste gevechtsversie, de Fiat L.6/40, bleek nauwelijks gevechtswaarde te hebben tegenover de Britse pantservoertuigen in Noord-Afrika. Het zou niet lang meer duren eer Fiat-SPA en Ansaldo het chassis als basis voor een gezamelijke tankdestroyer zouden gebruiken.

Kleine tankdestroyerEdit

Het kanon dat voor het nieuwe voertuig werd gebruikt, was een onder licentie gebouwd, krachtig Oostenrijks wapen: het Böhler 47-mm antitank/infanterieondersteuningskanon. Dit kanon was een van de krachtigste antipantserwapens uit zijn tijd. Bij de nieuwe Semovente L.40 da 47/32 was het kanon in een simpele, rechthoekige bovenbouw geplaatst, direct op het lichte tankchassis. Dit arrangement presteerde naar behoren, maar de rechte platen aan de zijkant van de bovenbouw boden niet zoveel bescherming als schuine exemplaren zouden doen. Toch was het beter dan niets en het model werd in 1942 direct in gebruik genomen. Er werden er circa 280 gebouwd. In de praktijk bleek hij in de vlakke Noord-Afrikaanse woestijn in staat om de lichtere Britse en andere pantservoertuigen het hoofd te bieden. Er konden zeventig granaten worden meegevoerd.

Toen de Italianen zich in 1943 overgaven aan de geallieerden, confisqueerden de Duitsers zoveel materieel als ze maar konden. De Semovente L.40 da 47/32 behoorde tot de buit en maakte al gauw deel uit van de uitrusting van de Duitse eenheden die in Italië vochten. Het terrein van veel van de Italiaanse slagvelden in 1944 en 1945 was echter dusdanig bergachtig, dat de pantservoertuigen zelden gebruikt konden worden. Vaak was de antitankbewapening van de Semovente L.40's verwijderd, zodat hij op kon treden als mobiele commandopost voor hoge commandanten. Hij was dan bewapend met een 8-mm machinegeweer.

De Semovente L.40 da 47/32 was een simpele conversie die weinig uithaalde tegen de vijandelijke pantservoertuigen. Wel toonde hij aan dat de Italianen al vroeg in de oorlog het concept van tankdestroyers onderkenden en dat ze de tankdestroyer ook gebruikten, zover als hun beperkte productiebasis dit toestond.

Specificatie: Semovente L.40 da 47/32
Type: Gemechaniseerde artillerie.
Bouwfirma: Fiat-SPA, Ansaldo, Semovente.
In dienst: 1942 - 1945.
Afmetingen: Totale lengte: 4 m ; Romplengte: 3,8 m ; Breedte: 1,9 m ; hoogte: 1,6 m.
Gewicht: 6500 kg.
Bewapening: 1x 47-mm Cannone da 47/32 M35 en 1x Breda MOD.38 mitrailleur.
Motor(en): 1x SPA 18D 4-cilinder benzinemotor van 50,7 kW (68 pk).
Prestaties: Snelheid op de weg: 42,3 km/u ; Bereik: 200 km.
Hellingshoek: 84°.
Verticaal obstakel: 80 cm.
Overschrijdend vermogen: 1,7 m.
Doorwaaddiepte: 80 cm.
Bemanning: 2.
Gebruiker(s): Italië, Duitsland, Croatië, Bulgarije

Around Wikia's network

Random Wiki