Wikia

SextonSubsectionH CCbty2.jpg

De Sexton was een geliefd en betrouwbaar voertuig, dat ook na WO II nog jarenlang dienst deed bij vele legers.

Begin 1941 vroeg de Britse Purchasing Commision (aanschafcommissie) in Washington aan de Amerikanen of de M7 Priest aangepast zou kunnen worden voor de Britse 25-ponds (87,6-mm) kanon/houwitser. De Britten waardeerden het gemak van de M7 Priest, maar de 105-mm houwitser was een nadeel omdat dit destijds geen Brits standaardkaliber was. De Amerikanen produceerden desgevraagd de M7 met de 25-ponder en noemden hem de T51. Tegelijkertijd lieten de Amerikanen weten dat ze niet de gewenste aantallen zouden kunnen produceren, omdat ze hun handen al vol hadden aan hun eigen wapenproductie. De Britten moesten dus verder op zoek en ontdekten dat de Canadezen een productielijn hadden opgezet voor de Ram tank, een type dat spoedig vervangen zou worden door de Amerikaanse M3 en M4 Sherman. Derhalve werd de Ram aangepast voor de 25-ponder en zo werd de Sexton geboren.

De Sexton had dezelfde indeling als de M7 Priest, maar er waren veel wijzigingen doorgevoerd om hem geschikt te maken voor de Britse eisen. Zo werd de positie van de bestuurder naar de rechterkant verplaatst. De Sexton miste de typische 'preekstoel' van de M7. Het gevechtscompartiment was open gelaten met alleen een canvas bedekking die de bemanning tegen weer en wind moest beschermen. De Sexton had een zeskoppige bemanning. Veel van het interieur werd in beslag genomen door opbergruimtes voor munitie en wat persoonlijke spullen van de bemanningsleden. Daarnaast was er extra bergruimte achter in het voertuig. De maximale pantserdikte was 32 milimeter.

AntitankcapaciteitEdit

De 25-ponds kanon/houwitser werd gemonteerd in een speciale ophanging. Deze was door de Canadezen speciaal voor de Sexton geïntroduceerd. Het artilleriestuk kon dankzij deze ophanging 25° naar links en 40° naar rechts gedraaid worden. Dit was uiterst handig voor de antitanktaak (waarvoor achttien pantserdoorborende granaten beschikbaar waren).

Uiteindelijk bleek de Sexton echter nauwelijks in deze rol te worden ingezet. In plaats daarvan werd hij vrijwel uitsluitend gebruikt als veldartillerie (met 87 hoogexplosieve en rookgranaten). De Sexton ondersteunde vanaf 1944 de pantserdivisies in Noordwest-Europa. Er bestonden diverse varianten, waarbij gaandeweg productiewijzigingen waren doorgevoerd die op de productielijnen van de Montreal Locomotive Works in Sorel waren geïntroduceerd. De productie liep hier door tot eind 1945. Er waren toen 2150 Sextons geproduceerd.

De Sexton was een geliefde en betrouwbare wapencombinatie. Het artilleriestuk bleek zo succesvol dat hij nog tot vele jaren na de Tweede Wereldoorlog in allerlei uithoeken van de wereld in gebruik bleef. Eén exemplaar is als museumstuk bewaard gebleven in de Koninklijke Artillerieschool in Larkhill, Wiltshire.

Er was een aantal aangepaste varianten van de Sexton op basis van praktijkervaring. Sommige waren geconverteerd om te kunnen 'zwemmen'. Deze zouden mogelijk tijdens D-Day worden gebruikt, maar het is onduidelijk of ze op die dag ook daadwerkelijk zijn ingezet. Een meer gebruikelijke conversie was de vervanging van de kanon/houwitser door extra kaartentafels en radio's. Van dit zogeheten Sexton Position Officer commandovoertuig was er meestal één aanwezig bij een batterij. In de jaren na de oorlog zijn sommige Sextons overgedragen aan landen als Italië, die eigenlijk de 105-mm houwitser prefereerden. In deze gevallen werden de 25-ponders vervangen door Duitse 105-mm houwitsers.

VariantenEdit

  • Sexton Mark I: Gebaseerd op de Ram tank, 125 gebouwd.
  • Sexton Mark II: Versie met op de achterkant boxen aangebracht om batterijen en een hulpgenerator mee te vervoeren, gebaseerd op de Grizzly (M4A1 Sherman) tank.
  • Sexton GPO (Gun Position Officer): De 25-ponder was verwijderd en een No.19 radio en kaartentafel kwam in de plaats.
Specificatie: Sexton.
Type: Zelfrijdend geschut.
Bouwfirma: Montral Locomotive Works.
Ontwerp: 1942.
In dienst: 1943-1956.
In produktie: 1943-1945.
Afmetingen: Lengte: 6,1 m ; Breedte: 2,7 m ; Hoogte: 2,4 m.
Gewicht: 25.855 kg.
Motor(en): Een Continental R-975 9-cilinder stermotor van 298,3 kW (400 pk).
Prestatie: Max. snelheid op de weg: 40,2 km/u ; Bereik: 290 km.
Bewapening: 1x Ordnance QF 25 ponder Mk II ; 2x 7,7-mm Bren machinegeweren en 1x Browning 12,7-mm machinegeweer.
Elevatie: +40° tot -9°.
Traverse: 25° links en 15° rechts.
Gebruiker(s): Canada, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, Polen, Portugal.

Around Wikia's network

Random Wiki