Wikia

Short Sunderland Mk.V
Sunderland.jpg

Type

Lange-afstands bommenwerper-, verkenningsvliegoot

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Short Brothers
Ontwerp Arthur Gouge
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1937 / 1938-1946 / 1938-1959 (RAF) - 1967 (RNZAF)
Gebruiker(s) RAF, Franse marine, RAAF, RNZAF
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 26 m. / 34,36 m. /10,52 m. / 138,14 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 16.738 kg. / 27.216 kg.
Motor(en) 4x Pratt & Whitney R-1830-90 Twin Wasp 14-cilinder luchtgekoelde stermotoren van 895 kW (1200 pk)
Bewapening 16x 7,7-mm Browning machinegeweren, 2x 12,7-mm Browning machinegeweren, verschillende defensieve en offensieve munitie, zoals bommen, mijnen en dieptebommen.
Bemanning 9 tot 11
Gebouwd 777
Gebruik (Landen) Australië, Canada, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Portugal, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië

De elegante Short C-klasse 'Empire' vliegboot, die door Imperial Airways in 1934 werd besteld, was de grootste stap voorwaarts in de geschiedenis van de vliegboot. Toen specificatie R.2/33 werd uitgegeven voor een viermotorige verkenner-vliegboot, was het een logische stap om het nieuwe verkeersvliegtuig aan de eisen aan te passen. Het eerste prototype van de Short Sunderland vloog in oktober 1937 en werd slechts acht maanden later opgevolgt door de Sunderland Mk.I. Bij het uitbreken van de oorlog waren vier squadrons uitgerust met de Sunderland Mk.I: No.204 te Sullom Voe, No.210 te Pembroke Dock, No.228 dat vanuit Egypte naar Groot-Brittannië was teruggehaald, en No.230 te Singapore. De grote vliegboot haalde alle voorpagina's toen twee toestellen van No.204 en 228 squadron de votallige bemanning van de getorpedeerde koopvaarder Kensington Court redden. In januari 1940 bracht een U-boot zichzelf tot zinken na het zien van een toestel van No.228 sqn. Er werden ongeveer 75 Sunderlands Mk.I geproduceerd, die vervolgens aan No's 95,201 en 270 squadron werden geleverd.

Eind 1941 kwam de Sunderland Mk.II uit met Pegasus XVIII stermotoren en ASV.Mk.II radar. In dat jaar brachten Sunderlands honderden manschappen in veiligheid bij de evacuatie van Griekenland en Kreta. In totaal 55 Sunderlands Mk.II's werden door Short Brothers en Blackburn gebouwd, die terecht kwamen bij No's 119, 201, 202, 204, 228 en 230 squadrons.

De Sunderland Mk.III had een nieuw gevormde romp zonder obstakels. De voorste hak was minder scherp, waardoor het toestel beter loskwam van het wateroppervlak. Er werden 407 stuks (inclusief de Sunderland Mk.IIIA met ASV.Mk.III radar) door dezelfde bouwers geproduceerd, die werden ingedeeld bij No's 95, 119, 201, 202, 204, 228, 230, 246, 270, 303 en 343 squadrons.

Voor inzet in het oorlogstoneel in de Stille Oceaan werd de krachtiger gemotoriseerde en zwaar bewapende Sunderland Mk.IV ontwikkeld, de twee zeer van de standaardvliegtuig afwijkende prototypen werden echter Seaford gedoopt.

Eind 1943 verscheen de laatste productieversie, de Sunderland Mk.V met Pratt & Whitney motoren en ASV.Mk.VIc radar. Er werden 143 stuks van geproduceerd. Tegen het einde van de oorlog was de Sunderland ingedeeld bij niet minder dan 28 RAF-squadrons over de hele wereld. Al in het begin van de oorlog verwierf het toestel bij de Luftwaffe de bijnaam Fliegendes Stachelsschwein (vliegend stekelvarken) vanwege zijn indrukwekkende defensieve bewapening. De Sunderland bouwde zich een grote reputatie op met zijn talrijke confrontaties met U-boten, die vaak fataal afliepen voor de U-boten, en met vijandelijke jagers en andere toestellen. De grootste bijdrage van de Sunderland aan de geallieerd zaak bestond echter uit de lange monotone patrouilles ver boven de oveanen ter begeleiding van Britse konvooien. De aanwezigheid van de grote vliegboot was vaak voldoende om een U-bootkapitein van een aanval te doen afzien.

Cieviele conversiesEdit

In maart 1943 begon de BOAC te opereren met het eerste exemplaar van een vloot Short Sunderland Mk.III vliegboten die waren geconverteerd tot civiele verkeersvliegtuigen. Zij bleken succesvol te zijn, zodat er in de twee jaar die volgden in totaal 24 machines werden ingezet op een zich geleidelijk uitbreidend routenetwerk, dat na VJ-day zelfs reikte tot Rangoon.

Solent.jpg

Een Sunderland Solent Mk.III

Het gebrek aan lange-afstands verkeersvliegtuigen in het Verenigd Koninkrijk bracht de BOAC ertoe om zijn toestellen zodanig opnieuw te stofferen dat ze de gebruikelijke luchtvaartmaatschappij-standaard wat beter benaderden, de daarbij voortkomende versie werd bekend als de Short Hythe.

Een esthetisch wat aantrekkelijker versie, waarbij de neus- en staart-machinegeweerposities waren afgedekt met gestroomlijnde kappen, was dat van Pegasus-motoren voorziene Short Sandringham, waarvan de eerste in november 1945 werd uitgebracht, latere conversies hadden 895 kW (1200 pk) Pratt & Whitney Twin Wasp motoren en een maximale passagierscapaciteit van 45, verdeeld over twee dekken. Er werden rond de dertig Sandringhams van diverse typen geconverteerd, die niet alleen dienst hebben gedaan bij de BOAC, maar ook in Australië, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en Uruguay. De normale Sunderland-conversies hebben ook in een aantal landen gevlogen, en diverse exemplaren van beide typen zijn bewaard gebleven.

Na de evaluatie van een Seaford in 1946, en nadar de RAF een order voor twaalf exemplaren van het type had afbesteld, ontving de BOAC twaalf civiele toestellen als de Short Solent 2. De Solents, die een zevenkoppige bemanning hadden, konden in een luxueuze accomodatie die onder meer een eetzaal, een cocktailbar en een promonade omvatte, 34 dagpassagiers vervoeren. Zij bleken populair te zijn, waarop de BOAC de zes surplus verklaarde Seafords leaste en deze vervolgens liet inrichten tot 39-zits Solent "'s. De vier voor Tasman Empire Airways gebouwde nieuwe Solents waren 44-zitters met een vliegbereik van 4828 km.

Toen de BOAC in november 1950 zijn operaties met vliegboten beëindigde, kwam de Solent-vloot verspreid terecht bij een aantal gebruikers, waaronder Aquila Airways, van deze toestellen, die nog enkele jaren doorvlogen, zijn er twee bewaard gebleven.

VariantenEdit

  • S.25: Prototype, Het 37-mm kanon in de neus werd geschrapt en vervangen door een Nash & Thomson FN-11 neuskoepel met een 7,7-mm Vickers K machinegeweer, die naar achteren kon geschoven worden waardoor een soort dek en een intrekbare poller vrijkwam.
  • Sunderland Mk.I: Uitgerust met vier Pratt & Whitney R-1830-90B motoren van 895 kW (1200 pk)
  • Sunderland Mk.II: Uitgerust met vier Pegasus XVIII met superchargers van 794 kW (1065 pk), de staartkoepel was vervangen door een FN.4A Dorsal koepel met vier 7,7-mm mitralleurs, latere Mk.II's hadden een FN.7 Dorsal koepel in de rechterromp net na de vleugel met twee 7,7-mm machinegeweren.
  • Sunderland Mk.III: Versie met een verbeterde romp voor betere zeevaardigheid.
  • Sunderland Mk.IIIa: Verbeterde versie van de Mk.III, Foto's van deze versie laten een verscheidenheid aan bommendeuren zien en de twee versies van gebruikte motoren, de originele Bristol Pegasus en de Pratt & Whitney versie.
  • Sunderland Mk.IV: Versie beter bekend als de Seaford, uitgerust met vier Bristol Hercules XIX radiaalmotoren van 1283 kW (1720 pk), 6x .50 machinegeweren, twee 20-mm Hispano kanonnen in een dorsaltoren en twee 7,7-mm machinegeweren en tot 2250 kg aan bommen en dieptebommen.
  • Sunderland Mk.V: Versie uitgerust met de betere Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp motoren

Around Wikia's network

Random Wiki