Wikia

CH-54.jpg

Een CH-54 Tarhe in het Mississippi Armed Forces Museum, Camp Shelby.

De Sikorsky CH-54 Tarhe is inmiddels niet meer in gebruik bij het Amerikaanse leger. Dit model werd eind jaren vijftig ontwikkeld in reactie op de vraag naar een zware kraanhelikopter. Het toestel was voorzien van laadhaken waarmee zware en grote lasten konden worden opgetild. De Tarhe was overigens ook bedoeld om uitwisselbare containers mee te voeren. Ongeveer zoals de Mil Mi-10. De helikopter die uit de bus kwam was een bizarre verschijning.

Tarhe productieEdit

Een prototype maakte zijn eerste vlucht in mei 1962. Het model werd geëvalueerd door het US Army te Fort Benning in Georgia en het zag er veelbelovend uit. Daarop volgde een productieorder, echter voor een naar Amerikaanse begrippen betrekkelijk klein aantal toestellen. Sikorsky begon toen met het ontwerpen van containers voor verschillende toepassingen: troepentransport, ondersteuning voor een veldhospitaal, onderzeebootbestrijding, mijnenvegen en zwaar transport. De ambitieuze concepten oogstten weinig succes. Het enige wat ooit gebouwd werd, was een universele container die voor enkele van de genoemde functies kon worden gebruikt.

Zoals te verwachten viel werd de CH-54A ingezet in Vietnam, waar dit type maar liefst 380 vliegtuigen en helikopters geborgen heeft. Ook zorgde deze helikopter voor snel transport van bulldozers, rupsvoertuigen en af en toe pantservoertuigen.

De CH-54B versie was uitgerust met krachtigere motoren, en verbeterde overbrenging, hoofdrotorbladen die meer lift gaven, een hoofdlandingsgestel met dubbele wielen en een beter besturingssysteem. De gelegenheid werd ook te baat genomen om de basisstructuur van het toestel te versterken. Opnieuw werd maar een klein aantal toestellen afgenomen. De eerste exemplaren werden in 1969 afgeleverd en de meeste toestellen uit deze serie werden in Europa gebruikt.

De CH-54 sleet zijn laatste jaren bij de US Army National Guard, maar enkele exemplaren zijn nog in dienst bij civiele firma's die zware lasten vervoeren.

De civiele versie is beter gekend onder de naam: Sikorsky S-64A Skycrane

VariantenEdit

  • Militair:
    • YCH-54A: Prototype, 6 gebouwd.
    • CH-54A: Productiemodel met twee Pratt & Whitney T73-P-1 turboshafts van 4500 pk, 54 gebouwd.
    • CH-54B: Zwaardere versie met twee T73-P-700 turboshafts van 4800 pk en onderstel met dubbele wielen, 37 gebouwd.
  • Civiel:

Door Sikorsky gebouwd.

    • S-64: Basisversie.
    • S-64A: Test en evaluatiemodel voor de US Army, 6 gebouwd.
    • S-64B: Civiele versie van de CH-54A, 7 gebouwd.

Door Erickson gebouwd.

    • S-64E: Opgewaardeerde CH-54A en een nieuw gebouwd toestel.
    • S-64F: Opgewaardeerde CH-54B met 2 Pratt & Whitney JFTD12-5A turboshafts.
Specificatie: Sikorsky CH-54 Tarhe.
Type: Helikopter voor zware lasten.
Bouwfirma: Sikorsky
Ontwerp: Igor Sikorsky.
Eerste vlucht: 1962.
In dienst: 1963.
Uit dienst: 1991. Civiele versie: Actief.
Afmetingen: Lengte met draaiende rotor: 26,98 m ; Diameter hoofdrotor: 21,95 m ; Hoogte: 7,75 m.
Gewicht: Leeggewicht: 8724 kg ; Max. startgewicht: 19.050 kg.
Motor(en): 2x Pratt & Whitney T73-P-1 turboshaft met een vermogen van 3357 kW (4500 pk).
prestaties: Maw. snelheid: 203 km/u ; Max. kruissnelheid: 169 km/u ; Dienstplafond: 2475 m ; Bereik met externe tanks: 370 km.
Bemanning: 3.
Gebruiker(s): CH-54 Tarhe: Amerika ; S-64A Skycrane: Canada, Duitsland, Italië, Zuid-Korea, Amerika.

Around Wikia's network

Random Wiki