Wikia

Sikorsky R-5
R5
Type Helikopter
Land van herkomst Amerika
Bouwfirma Sikorsky
Ontwerp
Gebruiker(s) USAF, USN, USMC
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte rotor / hoogte / rotoroppervlak) 17,40 m. / 14,63 m. / 3,96 m. / 168,2 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1718 kg. / 2193 kg.
Motor(en) 1x Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior van 335 kW (450 pk.)
Bewapening geen
Bemanning 2
Gebouwd 300
Gebruik (Landen) Argentinië, Australië, Canada, China, Frankrijk, Nederland, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië, Amerika.

De Vought-Sikorsky VSS-327 (naam van de fabrikant), ofwel de Sikorsky R-5, werd ontworpen naar aanleiding van helikopterdemonstraties met de Sikorsky R-4/R-6 en de vraag van de USAAF uit 1943 naar een observatiehelikopter. Er werden vijf XR-5 prototypes gekocht. Deze vlogen vanaf 18 augustus 1943. Twee hiervan kregen later Britse uitrustingen en werden omgedoopt tot XR-5A. Van de voorproductiereeks van 26 YR-5A helikopters gingen er twee als HO2S-1 naar de US Navy en later naar de US Coast Guard. Ze werden gevolgd door slechts 34 van de geplande honderd R-5A SAR-modellen. Dit model was de eerste helikopter van de Air Rescue Service (luchtreddingsdienst). Het type had de mogelijkheid om twee brancards mee te nemen aan de buitenzijde van de romp. Twintig R-5A's (en één Yr-5A) werden geconverteerd tot de R-5D standaard. Deze helikopters hadden een neuswiellandingsgestel, een reddingslier en ruimte voor een tweede interne passagier. De YR-5E was het trainingsmodel met tweevoudige bediening. Voor deze versie waren vijf YR-5A's geconverteerd.

De civiele Sikorsky S-51 uit 1946 had een neuswiel, een 35 centimeter grotere rotorspanwijdte, vier zitplaatsen en een maximumgewicht van 2812 kg. In 1947 werden elf van deze helikopters in gebruik genomen bij de USAAF, onder de benaming R-5F. In 1948 volgden negentien met reddingslieren uitgeruste H-5G helikopters. Tot slot werden er in 1949 zestien H-5H modellen besteld met uitwisselbaar wiel- of drijverlandingsgestel en een brutogewicht van 2950 kg. De US Navy annuleerde 34 extra HO2S-1 helikopters, maar kocht 88 H-5F's met de benaming HO3S-1, die onder andere ingezet werden voor planeguard-taken aan boord van vliegdekschepen. De US Coast Guard schafte negen soortgelijke HO3S-1G helikopters aan. De aanduiding XHO3S-3 werd gebruikt voor een aangepast type dat gebruikt werd voor rotortests. De HO3S-2 was een marineversie van de H-5H, maar deze werd niet in gebruik genomen. In Groot-Brittannië startte Westland in 1948 met de onder licentie gebouwde Westland WS-51 Dragonfly. De fabrikant bouwde er 137, voornamelijk voor de RAF en de Royal Navy. Er volgden twaalf Widgeon helikopters, die vooral door civiele gebruikers werden gekocht. Deze hadden een aangepaste cabine voor vijf zitplaatsen.

De Dragonfly's werden ingezet bij experimentele helikoptervluchten rond het vervoeren van personen en post. Ook pionierden ze bij de krijgsmachtonderdelen in SAR-operaties en de evacuatie van gewonden. Andere militaire modellen waren de Dragonfly HR.MK.1 en Dragonfly HR.MK.3 van de Royal Navy en de Dragonfly HC.MK.2 en VIP Dragonfly HC.MK.4 van de RAF.

Varianten

  • XR-5: Prototype gebaseerd op de VS.372, met 2 stoelen en een staartwiel landingsgestel, uitgerust met een Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior van 450 pk. 5 gebouwd.
  • YR-5A: Identiek aan de XR-5 met kleine modificaties. 26 gebouwd inclusief 2 voor de United States Navy als de HO2S-1.
  • R-5A: Produktie SAR model met twee externe brancards. 34 gebouwd, later hernoemd als H-5A.
  • R-5B: Gemodificeerde R-5A, nooit gebouwd.
  • YR-5C: Gemodificeerde R-5A, nooit gebouwd.
  • R-5D: Gemodificeerde R-5A met een neuswiesonderstel en reddingslift. 20 conversies, later hernoemd als H-5D.
  • YR-5E: Gemodificeerde YR-5A's met dubbele besturing. 5 conversies, later hernoemd als YH-5E.
  • R-5F: Civiel model S-51, vier zitplaatsen. 11 aangekocht, later hernoemd als H-5F.
  • H-5A: Hernoemd als R-5A.
  • H-5D: Hernoemd alsR-5D.
  • YH-5E: Hernoemd als YR-5E.
  • H-5F: Hernoemd als R-5F.
  • H-5G: Vierzitter, identiek aan de H-5F, met reddingsuitrusting. 39 aangekocht.
  • H-5H: Een H-5G met verbeterde uitrusting. 16 gebouwd.
  • HO2S-1: Twee YR-5A's voor de USN, later doorgegeven aan de US Coast Guard. Order voor 34 toestellen later geannuleerd.
  • HO3S-1: Vierzits versie voor de USN, identiek aan de H-5F. 88 gebouwd.
  • HO3S-1G: HO3S-1 voor de United States Coast Guard. 9 gebouwd.
  • HO3S-2: Marineversie van de H-5H, nooit gebouwd.
  • HO3S-3: Gemodificeerde HO3S-1 in 1950 met een nieuwe rotor.
  • S-51: Civiele vierzitter-transportversie. 4 gekocht voor de U.S. Navy.