Wikia

VS-44 Excalibur
S44

Type

Vliegboot

Land van herkomst

USA
Bouwfirma Sikorsky Aircraft
Ontwerp Igor Sikorsky
Gebruiker(s) American Export Airlines, Tampico Airlines, Avalon Air Transport, Antilles Air Boats
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 24,15 m / 37,79 m / 8,41 m /
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 26,08 ton
Motor(en) 4 × Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G stermotoren van 895 kW (1200 pk) elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 257 km/u / - / 6116 km
Bewapening geen
Bemanning
Gebouwd 3
Gebruik (Landen) USA

De US Navy had gedurende de jaren dertig zijn politiek van het ondersteunen van de ontwikkeling van telkens grotere vliegboten voortzette, bestelde op 29 juni 1935 een prototype van een Sikorsky-ontwerp, de XPBS-1. Deze van vier Pratt & Whitney XR-1830-68 motoren van 783 kW (1050 pk) voorziene patrouillebommenwerper, die zijn eerste vlucht in 1937, was uitgerust met een staartkoepel met een 12,7-mm machinegeweer, de eerste maal dat een dergelijke voorziening op een Amerikaans militair vliegtuig werd aangebracht, dergelijke wapens waren ook aangebracht in de neus- en rompzijdeopstellingen. Hoewel de XPBS-1 niet voor productie werd geaccepteerd, vormde het toestel wel de basis voor het civiele verkeersvliegtuig/vrachtvliegtuig Sikorsky VS-44 Excalibur, dat, voortgestuwd werd door vier Pratt & Whitney R-1830-S1C3 motoren van 895 kW (1200 pk), met een lading van 2268 kg een vliegbereik had van 6116 km. American Export Arlines (AEA) bestelde drie Excalibur's voor een geplande transatlantische route naar Groot-Brittannië, al deed die zich in dit verband vertraging voor bij het verkrijgen van de Civil Aviation Board. Op 12 januari 1942 sloot de Naval Air Transport Service van de US Navy een contract met AEA om tijdens de oorlog een lijndienst te onderhouden over de Atlantische Oceaan. Het tijdelijke civiele certificaat om een non-stop dienst New York - Foynes (Ierland) te onderhouden werd verleend op 10 februari 1942 en de op 20 juni ceremonieel in gebruik genomen dienst werd de gehele oorlog door gevlogen. Een VS-44 die na de oorlog heeft gevlogen bij de maatschappij Antilles Air Boats, is tot op de dag van vandaag bewaard gebleven in het museum te Windsor, Locks, Connecticut.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki