Wikia

USNSSpica

De USNS Spica was het tweede schip van de 'Sirius' klasse.

De Sirius, Spica en Saturn vormen tezamen de 'Sirius' klassebevoorradingschepen (AFS), en vormen vreemde eenden in de bijt van de US Navy. Ze zijn namelijk ontworpen en gebouwd in Groot-Brittannië. De schepen, die afkomstig zijn van Swan Hunter & Wigham Richardson te Wailsend-on-Tyne, heetten aanvankelijk de Lyness, Tarbatness en Stromness en werden in 1966-1967 door de Royal Fleet Auxiliary Service in gebruik genomen voor het bevoorraden van de oppervlakteschepen van de Royal Navy.

Tijdens het Iraanse gijzeldrama van 1979-1980 had de US Navy twee carrier battle groups in de Indische Oceaan en had dringend behoefte aan extra bevoorradingschepen. De meer structurele plannen voor een vloot van negen bevoorradingschepen ter ondersteuning van een marine van 600 oppervlakteschepen waren nog niet gerealiseerd. Aanvankelijk leasde de US Navy de eerste twee Britse schepen in 1981, en kocht ze vervolgens alle drie tussen maart 1982 en oktober 1983. De schepen werden in januari 1981, november 1981 resp. september 1984 bij de US Navy ingelijfd. Ze varen nog steeds bij de Fleet Auxiliary Force van het grotendeels door burgers bemande Military Sealift Command. De Sirius en de Saturn zijn ingedeeld bij de Atlantic Fleet en de Spica bij de Pacific Fleet. De US Navy heeft de schepen gemoderniseerd met verbeterde communicatie, automatische dataverwerking en bevoorradingsfaciliteiten voor op volle zee. Te beginnen met de Sirius in 1983-1984 werden de schepen geschikt gemaakt voor VERTREP-operaties. Ze kregen daartoe een fors helikopterplatform op het achterschip zodat ze twee CH/UH-46 Sea Knight helikopters met dubbele rotors konden meevoeren. De helikopterfaciliteit van de Sirius werd later verbeterd met de toevoeging van twee grote hangars met dubbele deuren en een vluchtleidingscentrum boven de midscheeps. De schepen hebben acht bevoorradingsstations langs de flanken. Twee ervan zijn bunkerstations voor vloeistoffen, en de andere vier (met twee zware en twee middelzware kranen) voor vaste goederen. De vrachtcapaciteit van elk schip bedraagt 8313 m³ voor vaste goederen en 3821 m³ voor diepvriesvracht. Alle schepen werden in 1992-1996 uitgerust met betere communicatiefaciliteiten en overslagvoorzieningen.

LinksEdit

Foto's

Foto's

Specificatie: 'Sirius' klasse.
Type: Bevoorradingsschip.
Bouwfirma: Swan Hunter & Wigham Richardson Ltd, Wallsend-on-Tyne, groot-Brittannië.
Kiel gelegd: 1965.
Te water: 1967.
In dienst: 2008.
Afmetingen: Lengte: 159,7 m ; Breedte:22 m ; Diepgang:6,7 m.
Waterverplaatsing: 9010 ton onbeladen ; 16.792 ton volbeladen.
Voortstuwing: Een Wallsend-Sulzer BRD76 diesel van 8590 kW (11.520 as-pk) ; één schroefas.
Prestaties: Snelheid:18 knp (33,3 km/u) ; Bereik:22.240 km.
Bewapening: Vier M240G 7,62-mm machinegeweren of M249 5,56-mm machinegeweren ; 1 M2 12,7-mm machinegeweer ; uitrusting aan boord voor twee 25-mm MK.38 VHMG (geen standaardbewapening).
Elektronica: Twee Raytheon navigatieradars en een URN-25 TACAN (tactisch luchtnavigatiesysteem).
Vliegtuigen: Twee CH/UH-46 Sea Knight of civiele helikopters (Aerosptiale Super Puma).
Bemanning: 127-130 burgerpersoneel en 43-45 marinepersoneel ; van tijd tot tijd 108-119 burgerpersoneel en 29-49 marinepersoneel.

Around Wikia's network

Random Wiki