Wikia

Somua MCG
MCG

Somua MCG5

Type Artillerietrekker, depannagevoertuig
Land van herkomst Frankrijk
Bouwfirma Somua
Ontwerp Somua
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1935 / 1935 / 1935 -
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 8636 kg
Motor(en) Somua viercilinder benzinemotor van 45 kW (60 pk.)
Prestaties (snelheid / bereik) 36 km/ u , 170 km.
Bewapening Geen
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 2 + 8 passagiers
Gebouwd 2543
Gebruik (Landen) Duitsland, Frankrijk

In de jaren gingen de Fransen voorop bij de ontwikkeling van het halfrupsvoertuig, vooral door het gebruik van de Kegresse-ophanging. Dit systeem met zijn rubberen rupsbanden werd zelfs door de Duitsers gekocht en onder licentie gebouwd. In 1935 bouwde de Somua-fabriek het MCG-type halfrupsvoertuig. De productie hiervan ging door tot de Duitse inval in Frankrijk in 1940. Een jaar later bouwden ze een verbeterd type, de MCL. In totaal zijn er 2543 van beide types gebouwd.

Oorspronkelijk waren deze voertuigen gebouwd voor de Franse artillerie als trekkers van het 155-mm kanon en als trekkers van een zware aanhanger voor het bergen van tanks. De meeste van deze halfrupsvoertuigen hadden een laadarm met een blok en takel om de achterkant van het kanononderstel op te tillen en op de trekhaak te plaatsen. Ze waren niet gepantserd en achter de cabine van de chauffeur zat standaard een houten laadvloer.

De Duitsers veroverden ruim 2000 van deze wagens en gebruikten ze in hun eigen artillerie-eenheden als trekker en bevoorradingsvoertuig. De MCL werd omgedoopt tot Le Zgkw S303 (f), terwijl de MCG de naam Le Zgkw S307 (f) kreeg.De Duitsers waren in 1944 begonnen enkele voertuigen om te bouwen tot GG. Al deze conversies kregen een gepantserde opbouw en bemanningsruimte, terwijl zestien ervan door het plaatsen van een 7,5-cm PaK40 werden omgebouwd tot gemotoriseerde anti-tankvoertuigen. Een andere conversie was de installatie van zestien Franse 81-mm mortieren in twee rijen van acht achter op de laadvloer van het halfrupsvoertuig. De mortieren werden van tevoren geladen en elektrisch afgevuurd vanuit de gepantserde cabine, nadat de S307 naar een bepaalde plek in de gevechtszone was gereden. Andere voertuigen werden met diverse soorten raketwerpers uitgerust, zoals de Nebelwerfer. Deze omgebouwde voertuigen gingen naar Duitse eenheden in Frankrijk, terwijl sommige gewone halfrupsvoertuigen naar Frankrijk en andere naar Italië of het Oostfront werden gestuurd.

Varianten

    • Frans

De Somua MCG wordt geproduceerd op een totaal van 345 voertuigen: 264 vanaf 1 september 1939, en nog eens 81 tegen eind mei 1940.

Twee versies worden geweigerd door het Franse leger: Een tractor voor de artilleriestukken Schneider 155-mm model C 1917 en de Schneider 105-mm Model L 1936, en een depannagevoertuig.

    • Duits:
  • Leichte Zugkraftwagen S307 (f): Artillerietractor en vervoer van materiaal
  • Munitions Zugkraftwagen auf Fgst S 307(f): Munitievrachtwagen.
  • Mittlere Schützenpanzerwagen S307(f) (m.SPW S307(f)) en Pionier-Panzerwagen auf Fahrgestell S 307(f) : Voor troepentransport.
  • 8cm Reihenwerfer auf Mittlere SPW S307(f) : Uitgerust met een 81-mm mortier.
  • Panzerjäger-Fahrzeuge mit 7.5cm Pak 40 auf Fgst S 307(f) : Tankjager, uitgerust met een 7,5-cm PaK 40 kanon.

Een onbekend aantal Mittlere Schützenpanzerwagen S307 (f) worden door het Baukommando Becker geconverteerd in een raketwerper, naar het voorbeeld van de wijziging gemaakt op de SdKfz 4 Maultier. Deze 8-cm Raketenwerfer Somua MCL (f) heeft 12 rails voor het afvuren van 48 raketten. Door een aanpassing droeg hij, zoals de Sd.Kfz. 4/1 Panzerwerfer, 10 raketlanceerbuizen van 150-mm.