Wikia

RAF Sopwith Camel.jpg
Herberts Smiths Sopwith Camel, de legendarische opvolger van de Sopwith Pup en de Sopwith Triplane, die algemeen beschouwd werden als 'pilotentoestellen', bezat niets van de natuurlijke gratie van zijn voorgangers, maar straalde de kracht en de agressiviteit uit van een pure vechtmachine. Om dat hij in de lucht een aantal typische nukken vertoonde die een zeer ervaren vlieghand vereisten, was de Camel bepaald geen allemansvriend. Het toestel was extreem wendbaar dankzij de concentratie van propeller, motor, piloot, bewapening en brandstof binnen de voorste 1,8 m van het toestel en het sterke torsie-effect van de rotatiemotor. Door het gyroscopische moment daarvan gedroeg de Camel zich in een linkerbocht volkomen anders dan in een rechterbocht. Aanvankelijk zouden de boven- en ondervleugel van de F.1 Camel een gelijke V-stelling krijgen, maar omwille van fabricagegemak werd de bovenvleugel vlak en werd de V-stelling van de ondervleugel verdubbeld, waardoor de Camel zijn karakteristieke taps toelopende vleugels kreeg. Zijn naam zou hij te danken hebben aan de typische bult, die gevormd werd door de staartstukken van de twee Vickers machinegeweren, die op hun beurt een voorruit overbodig maakten.

De Camel vloog met verschillende motoren: Clergets van 97 en 104 kW (130 en 140 pk), de Le Rhône van 82 kW (110 pk), de Bentley B.R.1 van 112 kW (150 pk) en de Gnome Monosoupapes van 75 en 112 kW (100 en 150 pk).

PrototypeEdit

Het prototype met een Clerget 9Z van 82 kW (110 pk) werd voltooid in december 1916 en werd gevolgd door exemplaren voor zowel de RFC en de RNAS; de eerste twee squadrons van de RFC, Nos. 70 en 45, kregen de nieuwe toestellen in juli 1917. Tegen het eind van dat jaar waren er 1325 F.1 Camels gebouwd, (waarvan de meeste met Le Clerget- en Le Rhône motoren waren uitgerust). In het begin van het erop volgende jaar begonnen de eerste leveringen van de scheepsversie van de 2F.1 Camel.

UitbestedingEdit

De productie van het toestel werd verspreid over heel Engeland. Voor het einde van de oorlog waren er Camels operationeel bij Nos. 3, 28, 43, 45, 46, 64, 65, 70, 71, 73 en 80 Squadrons van het RFC aan het Westelijke front, Nos. 28, 45 en 66 Sqns in Italië, Nos. 151 en 152 nachtjagersquadrons van het RFC, Nos. 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10 en 12 Squadrons van de RNAS (later met 200 extra in de RAF), Nos. 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226 en 227 Squadrons van de Adriatische en Aegeïsche groepen van de RAF, en vele andere eenheden. Ze vlogen ook met het contingent van de RAF in Rusland bij Archangelsk en met de Slavo-Britse Aviation Group, en bij het US Air Service 17th Aero Squadron in Frankrijk. Onder de beroemde gevechtspiloten die met de Camel vlogen, waren Raymond Collishaw (60 overwinningen), majoor D.R. McLaren (54), majoor W.G. Barker (53) en kapitein H.W. Wollatt (35).

Na het eind van de Eerste Wereldoorlog bleef de Camel in dienst als een eerstelijns RAF gevechtsvliegtuig, hoewel in gereduceerde aantallen. De laatste Camels gingen pas in 1922 met pensioen, toen No. 203 Squadron afscheid nam van het type.

VariantenEdit

  • Sopwith Camel F.1: Productieversie met twee Vickers machinegeweren.
  • Sopwith Camel 2F.1: Versie voor op schepen, kleinere vleugels en bewapend met een Lewis en een Vickers machinegeweer.
  • Sopwith Camel Night Fighter: Nachtjagerversie, de cockpit zat meer naar achteren en de twee Vickers machinegeweren werden vervangen door twee Lewis machinegeweren.
  • T.F.1: Experimenteel grondaanvalsvliegtuig.
Specificatie: Sopwith Camel F.1
Type: Gevechtsvliegtuig.
Bouwfirma: Sopwith Aviation Company.
Ontwerper: Herbert Smith.
Eerste vlucht: December 1916.
In dienst: Juni 1917.
Uit dienst: 1922.
Afmetingen: Lengte: 5,64 m ; Spanwijdte: 8,53 m ; Hoogte: 2,59 m ; Vleugeloppervlak: 21,46 m².
Gewicht: Leeg: 443 kg ; Max. startgewicht: 667 kg.
Motor(en): 1x Bentley B.R.1 9-cilinder luchtgekoelde rotatiemotor van 112 kW (150 pk).
Prestaties: Snelheid: 187 km/u ; klimsnelheid: naar 3050 m in 9'25" ; vliegduur: 2u30'.
Bewapening: 2x 7,7-mm vaste voorwaarts vurende gesynchroniseerde Vickers machinegeweren, maximaal vier bommen van 18,6 kg.
Gebruiker(s): Australië, België, Canada, Estland, Griekenland, Letland, Nederland, Polen, Groot-Brittannië, Zweden.

Around Wikia's network

Random Wiki