Wikia

Spearfish1.jpg

De Spearfish tijdens productietesten.

De Spearfish is ontworpen door Marconi (nu BAE Systems) om te voldoen aan Naval Staff Requirement 7525 na haalbaarheidsstudies uit 1977-1979. De Spearfish is een draadgeleide zware dual-role torpedo met verbeterde eigenschappen tegen nieuwere generatie snelle en diepduikende Sovjetonderzeeërs. De torpedo maakt gebruik van een nieuwe waterstof/ammonium/perchloor/Otto-aangedreven Sundstrand 21 TP01 turbine met een pompjetinlaat, om snelheden te bereiken van ruim zestig knopen (in tests zelfs ruim zeventig knopen). De kop is van het holle-lading type om een dubbelwandige romp te kunnen penetreren.

Om zeker te zijn dat het wapen eerst de romp raakt voor de kop ontsteekt, maakt het geleidingssysteem gebruik van een techniek die is ontworpen voor de lichte Stingray torpedo. De ingebouwde computer zorgt ervoor dat de torpedo autonoom is na het afvuren. Hij optimaliseert de afstemming van zijn geleidingseigenschappen onder water en de opgespoorde afleidingssystemen en schijnbewegingen van het doelwit. De ontwikkeling van de prototypes begon in 1982 en de eerste tests in het water vonden een jaar later plaats. Het programma werd vertraagd door een aanpassing van de eisen. Eind jaren tachtig bouwde Marconi ongeveer honderd preproductie-torpedo's voordat de aanbesteding in 1989 opnieuw werd geopend zodat ook de voorstellen van Dowty en BAe mee konden dingen. In de jaren negentig werd het project opgeschort, in de hoop een internationale partner te kunnen vinden. Een grote beperking is de enorm afnemende snelheid op grote diepte, vanwege de beperkingen door de druk op de pompjetuitlaat.

Specificatie: Spearfish
Type Zware torpedo.
Bouwfirma: BAE Systems.
In productie: 1988-2003.
In dienst: 1992 -
Afmetingen: Lengte: 7 m ; Diameter: 53,3 cm ; Gewicht: 1850 kg.
Motor: Sundstrand gasturbine met jetpomp.
Prestaties: Snelheid: 80 knt (150 km/u) ; Bereik lage snelheid: 54 km ; Met hoge snelheid: 23 km.
Lading: 300 kg PBX-explosieven.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki