Wikia

Militaria Wiki

Stingray

488pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Rafstingray-torpedob.jpg

De Stingray wordt vóór hij in het water duikt, vertraagd door een remparachute. Deze wordt dan ontkoppeld, waarna de torpedo een snelheid onder water kan bereiken van 45 knopen.

De lichtgewicht Stingray torpedo werd ontworpen als aanvulling voor de Amerikaanse Mk 46 Mod 2 en ter vervanging van de Mk 44 torpedo's in Britse dienst. De torpedo was het vervolg op de programma's van het ministerie van Defensie voor de lichtgewicht Mk 30 en Mk 31,die in 1970 werden afgeblazen. De Stingray is de eerste Britse torpedo die volledig is ontworpen door de private industrie (Marconi, nu BAE Systems) en het wapen kent een aantal technische innovaties. De Stingray kan gelanceerd worden door helikopters, vliegtuigen en oppervlakteschepen bij veel verschillende snelheden en zee-omstandigheden. Door zijn unieke geleidingssysteem kan hij succesvol worden ingezet in diepe en ondiepe wateren. In beide hoedanigheden is de kans om met één lancering een doel te vernietigen even groot. Een lancering in ondiep water werd gedemonstreerd tijdens een ontwikkelingstest, waarbij een Stingray werd afgeworpen vanuit een RAF-Haker Siddely Nimrod van No. 42 Squadron. De stingray trof de uit de vaart genomen conventionele onderzeeër HMS Porpoise en bracht deze tot zinken.

Hoewel de Stingray tijdens de Falklandoorlog van 1982 in gebruik was op diverse schepen, werd hij niet operationeel ingezet. Pas in 1983 was de Stingray volledig ingevoerd en operationeel bij de Royal Navy en Royal Air Force. Sindsdien is het wapen verkocht aan Thailand en Egypte. In het algemeen zijn de prestaties van de Stingray te vergelijken met de Mk 46, hoewel de Britse torpedo een iets grotere duikdiepte à achthonderd meter schijnt te hebben. De Stingray is ook uitgerust met een inwendige digitale computer, gekoppeld aan een multi-mode multi-richtstraal Actieve/passieve sonar. Dit maakt hem tot een 'smart weapon' (slim wapen). De voortstuwing geschiedt door een elektrische pompjet met een batterij die geactiveerd wordt door zeewater. Dit zorgt ervoor dat er geen snelheid verloren gaat als de diepte toeneemt. De kop is van het holle-ladingtype in plaats van het brisante type om de penetratie in de romp van de dubbelwandige sovjet-onderzeeërs te garanderen.

LinksEdit

Specificatie: Stingray
Type: Lichte torpedo.
Bouwfirma: BAE Systems.
Afmetingen: Lengte: 2,6 m ; Diameter: 0,34 m.
Gewicht: 267 kg.
Prestaties: Snelheid: 45 knp (83,3 km/u) ; Bereik: 8 tot 11 km ; Diepte: 800 m.
Aandrijving: Magnesium/Zilver chloride zeewater batterij (pomp-jet).
Geleiding: Actieve/passieve sonar.
Lading: 45 kg Brisant of holle lading.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië, Noorwegen, Thailand, Egypte.

Around Wikia's network

Random Wiki