Wikia

A7V Wotan 1.jpg

De A7V was een groot en log voertuig. Het voertuig bleek geen grote terreinvaardigheid te hebben en door zijn hoogte was hij nogal instabiel.

Voor een land dat normaliter voorop liep in militaire technologie, was Duitsland verrassend traag met zijn tanks. Ondanks enkele voorstellen was er weinig offciële interesse in pantservoertuigen. Pas nadat Groot-Brittannië in september 1916 de tank had gebruikt bij de gevechten bij Fiers-Courcelette, begonnen de Duitsers hun positie te overdenken. Er werd een comité opgericht voor het ontwerp en de productie van een Duitse equivalent. Duitslands eerste tank - besteld in november 1916 - zou een 30 ton zware Geländespanzerwagen (terreinpantservoertuig) zijn.
Net als met veel andere ontwerpen die onder tijdsdruk werden gemaakt, was het resultaat geen groot succes. Het voertuig werd bekend als de Sturmpanzerwagen A7V. (A7V verwijst naar de comitéafdeling). Het ontwerp was gebaseerd op de al beschikbare rupsbanden en onderstel van Holt, maar Joseph Vollmer introduceerde enkele aanpassingen aan het onderstel waardoor de snelheid toenam. Deze inspanningen werden echter grotendeels tenietgedaan door de installatie van een grote gepantserde 'box' op het chassis, waarin maar liefst 18 bemanningsleden plaats konden nemen. Deze doos had grote platen aan de zijkanten die aan de onderzijde doorliepen waardoor de bodemvrijheid maar vier centimeter was. De lengte van de rupsband op de grond was ook nogal kort. Hierdoor was het een onstabiel dat abominabel presteerde op ruw terrein. De hoofdbewapening bestond uit een buitgemaakt 57-mm Russisch kanon (aan de voorzijde) en zes machinegeweren, elk met een bemanning van twee man. Het enige voordel van de A7V ten opzichte van de Britse tanks was de dikte van de bepantsering: tussen 10 en 30mm. Tegen de tijd dat de productie begon,hadden de Duitsers hun eigen pantserdoorborende munitie ontwikkeld en de bepantsering van de A7V was bestand tegen dit nieuwe projectiel.

Beperkte productieEdit

De eerste A7V was in oktober 1917 gereed en in december van dat jaar werden er honderd besteld. De productie van de A7V geschiedde bij verschillende bedrijven die al zwaar overbelast waren, waardoor er aan het eind van de oorlog slechts zo'n twintig A7V's geproduceerd waren. In maart 1918 werden de eerste A7V's operationeel ingezet. Over goed begaanbare wegen of terrein was de A7V succesvol in de mobiele vuurondersteuning, maar bij moeilijker begaanbaar terrein was hij dit alleminst. Enkele vroege exemplaren bleken tekortkomingen te hebben in de speciale pantserbeplating. Het matige overschrijdend vermogen zorgde ervoor dat de tank vaak achter de infanteristen die hij zou moeten ondersteunen bleef. Maar al te vaak ook werd het type gemakkelijk uitgeschakeld, bijvoorbeeld door veldartillerie over open terrein.
Drie A7V's namen deel aan het eerste gevecht van tanks tegen tanks op 24 april 1918 bij Villers-Bretonneux. Drie Mk IV's (één Male (met kanon) en twee Females (alleen machinegeweren)) stuitten hier op drie A7V's. De Females raakten al gauw beschadigd en moesten zich terugtrekken, maar de Male slaagde erin om een van de A7V's uit te schakelen. Voordat de wapenstilstand gesloten werd, waren er meer van dit soort gevechten, maar de A7V's blonken zelden uit. Het was zelfs zo dat de Duitsers voorkeur hadden voor de Britse tanks die ze in beslag hadden genomen, voornamelijk omdat hun eigen tanks zo'n slecht terreinvaardigheid hadden.
Ondanks de trage productie van de A7V produceerden de Duitsers een ongepantserde bevoorradingsversie met een open top, de Überlandwagen. Ook werd een poging ondernomen de A7V/U versie te produceren,met de 'allround' rupsbanden en zijkasten van de Engelse tanks. Het liep echter allemaal op niets uit, evenals de A7V/U2 en de AV/U3 projecten. De U2 had kleinere zijkasten en de U3 was een 'female' versie met louter machinegeweren. Na de Eerste Wereldoorlog werden enkele A7V tanks in Duitsland gebruikt bij binnenlandse opstootjes, en een paar andere deden og enkele jaren dienst bij het nieuw opgerichte Poolse leger.

A7V nummersEdit

  • 501 Gretchen: Verschroot door de geallieerden in 1919 (Female).
  • 502: Verschroot door de Duitsers in oktober 1918.
  • 503 Totenkopf: Verschroot door de Duitsers in oktober 1918.
  • 504 Schnuck: Verloren gegaan te Fremicourt op 31 augustus 1918.
  • 505 Baden I: Verschroot door de geallieerden in 1919.
  • 506 Mephisto: Verloren gegaan te Villers-Bretonneux op 24 april 1918, hersteld door de Australiërs, nu te zien in het Queensland Museum in Brisbane, Australië.
  • 507 Cyklop: Verschroot door de geallieerden in 1919.
  • 525 Siegfried: Verschroot door de geallieerden in 1919.
  • 526: Verschroot door de Duitsers in Juni 1918.
  • 527 Lotti: Verloren gegaan te Pompelle Fort op 1 juni 1918.
  • 528 Hagen: Verloren gegaan te Fremicourt op 31 augustus 1918.
  • 529 Nixe 2: Verloren gegaan te Remis op 31 mei 1918, hersteld door de Amerikanen en verschroot te Aberdeen Proving Grounds Museum in 1942.
  • 540 Heiland: Verschroot door de geallieerden in 1919.
  • 541: Verschroot door de geallieerden in 1919.
  • 542 Elfriede: Verloren gegaan te Villers-Bretonneux op 24 april 1918
  • 543 Hagen, Adalbert, König Wilhelm: Verschroot door de geallieerden in 1919.
  • 560 Alter Fritz: Verloren gegaan te Iwuy op 11 oktober 1918.
  • 561 Nixe: Verschroot door de Duitsers in april 1918.
  • 562 Herkules: Verschroot door de Duitsers in augustus 1918.
  • 563 Wotan: Verschroot door de geallieerden in 1919, een replica van Wotan werd gebouwd in de late jaren '80 gebaseerd op Mephisto, Wotan is nu te zien in het Panzermuseum in Munster, Duitsland.
Specificatie: Sturmpanzerwagen A7V
Type: Tank.
Bouwfirma: Allgemeines Kriegsdepartement, 7. Abteilung, Verkehrswesen.
Ontwerp: Joseph Vollmer.
In dienst: 1917.
Afmetingen: Lengte: 7,34 m ; Breedte: 3,1 m ; Hoogte: 3,3 m.
Gewicht: 30 tot 33 ton.
Motor(en): 2x Daimler-Benz 165 204 4 cilinder benzinemotoren van 74,6 kW (100 pk) elk.
Prestaties: Max. snelheid: 13 km/u ; Bereik: 40 tot 70 km.
Bewapening: 1x 5,7-cm Belgisch Maxim-Nordenfeldt Kasematt-Schnellfeuerkanone ; 6x MG 08 7,92-mm machinegeweren en 1x 7,92-mm MG 08/15 licht machinegeweer
Bemanning: 18
Gebruiker(s): Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki