Wikia

Sud Aviation Vautour
Gvautour

Type

Jachtbommenwerper

Land van herkomst

Frankrijk
Bouwfirma Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest (SNCASO)
Ontwerp
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1952 / 1958 / 1958
Gebruiker(s) Franse luchtmacht, Israëlische luchtmacht
Specificatie (IIA)

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 15,6 m / 15,1 m / 4,5 m / 45 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 10.000 kg / 20.000 kg
Motor(en) 2x SNECMA Atar 101E-3 turbojets van 34.3 kN elk
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 1105 km/u / 15.200 m / 5.400 km
Bewapening 4x DEFA 30-mm kanonnen,2.725 kg aan interne lading, 4000 kg aan externe lading (bommen of brandstoftanks)
Bemanning 1 of 2
Gebouwd 140
Gebruik (Landen) Frankrijk, Israël

In het kader van de ontwikkeling van een geavanceerde experimentele bommenwerper met twee straalmotoren ontwierp en bouwde Sud-Ouest twee toestellen op halve schaal. Het eerste was het S.O.M.1 zweefvliegtuig, het tweede was de S.O.M.2 met één Rolls-Royce Derwent turbojetmotor, die op 13 april 1949 voor het eerst vloog. De ervaringen met deze modellen leidden tot het S.O.4000 prototype, een geheel metalen eendekker met vrijdragende vleugels. Zijn intrekbare landingsgestel bestond uit één neuswiel en vier hoofdwielen, in twee paren achter elkaar. Er was plaats voor twee bemanningsleden in tandempositie. De stuwkracht werd geleverd door tweeNene turbojets in de achterromp. De S.O.4000 werd op 15 maart 1951 voor het eerst gevlogen.

Vautour ontwikkeld zichEdit

Vervolgens werd de S.O.4050 Vautour ontwikkeld en in redelijke aantallen door de Armée de l'Air besteld. De S.O.4050 week aanzienlijk af van zijn voorganger, maar profiteerde van de ervaringen met het eerdere model en prototypes. ook dit was een middendekker met pijlvleugels. Het intrekbare landingsgestel bestond uit twee dubbele hoofdwielen in tandempositie en kleine hulpwielen die in de motorgondels in de vleugels ingetrokken konden worden.

Sud-Ouest ontving een order voor drie prototypes. Het eerste vloog op 16 oktober 1952 voor de eerste maal. De drie prototypes waren de S.O.4050-01, een tweezits all-weather jager met twee 23,53 kN Atar 101B turbojets. De S.O.4050-02 eenzits grondaanvalstoestel met twee 27,65 kN Atar 101D's werd op 16 december 1953 voor het eerst gevlogen. Ten derde de S.O.4050-03, een tweezits bommenwerper met twee Armstrong Siddeley Sapphire turbojets, die op 5 december 1954 zijn eerste vlucht maakte.

Bommenwerpers en jagersEdit

Zes productietoestellen werden besteld. De laatste was een tweezits all-weather toestel met twee Rolls-Royce Avon turbojets.

De Vautour werd in alledrie de versies geproduceerd. Toen de productie eindigde, waren er in totaal 140 toestellen gebouwd met de Atar 101E als standaardmotor. De 140 exemplaren bestonden uit dertig Vautour IIA eenzits tactische jagers, veertig Vautour IIB tweezits bommenwerpers en zeventig Vautour IIN tweezits all-weather jagers. Er werden achttien IIA's aan de Israëlische luchtmacht geleverd. De bewapening verschilde per rol, hoewel de bommenwerper hetzelfde bewapend was als de tactische ondersteuningsversie die in de specificatie beschreven wordt, behalve dat die geen boordkanonnen in de neus had. De benaming van de Vautour IIN werd veranderd in Vautour II-1N nadat deze geheel bewegende stabilo's had gekregen.

VariantenEdit

Er werden 3 prototypes en 6 pre-productiemodellen geproduceerd.

  • S.O.4050-01: Prototype van een twee-zits all-weather jager.
  • S.O.4050-02: Prototype van een een-zits grondaanvalstoestel.
  • S.O.4050-03: Prototype van een twee-zits bommenwerper.

De Vautour werd in drie varianten geproduceerd:

  • IIA: Een-zits lange-afstands jager bewapend met boordkanonnen en bommen (in- of extern).
  • IIN: Twee-zits all-weather onderscheppingsjager met een DRAC-25AI of DRAC-32AI neusradar, de benaming werd later veranderd in II -1N.
  • IIB: Twee-zits bommenwerper met een glazen neus voor de bommenrichter.

Sommige IIB toestellen werden geconverteerd gespecialiseerde rollen: Verkenner (IIBR en IIBN), ECM (Electronic countermeasure) en doelsleper (IIB-TT).

Around Wikia's network

Random Wiki