Wikia

Sukhoi Su-2
Su2

Type

Trainer/Verkenner, lichte bommenwerper

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Sukhoi
Ontwerp Pavel Sukhoi, Andrei Tupolev
Gebruiker(s) Russische luchtmacht
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 10,46 m. / 14,3 m. / 3,75 m. / 29 m2
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 3220 kg. / 4700 kg.
Motor(en) 1x Shvetsov M-82 radiaalmotor van 1044 kW '1400 pk.)
Bewapening 6x 7.62-mm ShKAS machinegeweren, 10x RS-82 raketten, 8x RS-132 raketten, tot 600 kg aan bommen.
Bemanning 2
Gebouwd 910
Gebruik (Landen) Rusland

pavel O. Sukhoi begon zijn ontwerpcarrière in 1924 als lid van de Tupolev-groep te Agos. Daarna leverde hij zijn bijdragen aan een aantal Tupolev-ontwerpen, totdat hij uiteindelijk de supervisie had over een zo goed als onafhankelijke brigade binnen het OKB.Tot zijn ontwerpen behoorden de Tupolev ANT-37 bommenwerper/recordvliegtuig en de Tupolev ANT-51, een laag/eendekker die was bestemd als tactish verkennings- en grondaanvalsvliegtuig. Het eerste prototype, dat zijn eerste vlucht maakte op 25 augustus 1937, had een M-62 stermotor van 611 kW (820 pk), maar er werden daarna prototypen ontwikkeld met krachtiger M-87A en M-87B motoren en een intrekbaar landingsgestel. Na verdere ontwerpherzieningen en het, in de herfst van 1940, succesvol afleggen van staats-tests, werd bevolen het type in productie te nemen als de Sukhoi Su-2 (Sukhoi's brigade had inmiddels OKB-status verworven), militaire aanduiding BB-1 (BB staat voor korte-afstands bommenwerper). De vroege produktie-exemplaren van deze laagdekker met intrekbaar staartwielonderstel waren uitgerust met de M-88 stermotor van 708 kW (950 pk). Vlieger en waarnemer/schutter zaten onder een lange glazen cockpitkap die eindigde in een met de hand bediende geschutskoepel, en beide bemanningsleden werden beschermd door pantserplaten met een dikte van 9 mm.

De latere produktieversie van de Su-2, die werd voortgestuwd door een M-88B motor van 746 kW (1000 pk), kwam er in de beoordeling van de luchtmachtregimenten zeer gunstig af, totdat de oorlog zijn vele tekortkomingen aan het licht bracht. De Su-2 was vergelijkbaar met lichte bommenwerpers van deze categorie die in andere landen werden gebouwd, maar de Duitse invasie van juni 1941 leverde dramatische bewijzen voor het feit dat op lage en middelgrote hoogten opererende lichte bommenwerpers in onaanvaardbaar hoge mate kwetsbaar waren voor vijandelijke jagers, tenzij er een krachtige jagerbescherming aanwezig was. Desondanks werden de produktie en de ontwikkeling voortgezet, totdat het type, dat uiteindelijk was voorzien van de M-82 motor, eind 1942 uit produktie werden genomen. Sommige Su-2's hadden een tweede machinegeweer in de koepel gekregen en andere waren voorzien van een buik-machinegeweer in een intrekbare opstelling, maar begin 1941 vlogen de toestellen, in een wanhopige poging om de prestaties te verbeteren, met slechts twee vleugel-machinegeweren en een tot 400 kg beperkte bommenlast. Vanaf 1942, toen de meeste Su-2 regimenten inmiddels waren uitgerust met de Ilyushin Il-2 Sturmovik, waren er twee of drie Su-2's verbonden aan elke Sturmovik-eenheid die dienst deden als formatieleiders en verkennings-, doelsleep-, trainings- en verbindingsmissies vlogen.

Varianten

  • ShB: Enkel prototype van een begin 1940 uitgekomen verbeterde grondaanvalsversie met een herzien landingsgestel, verzwaarde pantsering, een tot 600 kg verbeterde bommenlast en een M-88A motor van 746 kW (1000 pk).
  • Su-4: Verbeterde versie van de Su-2 met een Shvetsov M-90 motor van 1566 kW (2100 pk), een bewapening van twee in de vleugel gemonteerde BS 12,7-mm machinegeweren en twee ShKAS 7,62-mm machinegeweren in de koepel, maar ondanks het feit dat de Su-4 werd geclassificeerd als een lichte bommenwerper, geen rekken onder de vleugel voor offensieve bewapening had. Eerste vlucht in december 1941, maar over de produktie-goedkeuring bestaan verwarrende en elkaar tegensprekende rapporten, als het type al gebouwd is, dan wellicht in kleine aantallen.