Wikia

Supermarine Seafire
SS
Type Jager voor vliegdekschepen
Land van herkomst Groot-Brittannië
Bouwfirma Supermarine
Ontwerp R. J. Mitchell
Gebruiker(s)
Specificatie: Seafire LF Mk III

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 9,21 m. / 11,22 m. / 3,48 m. / 22,5 m.
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 2814 kg. : 3466 kg.
Motor(en) 1x Rolls-Royce Merlin 55M vloeistofgekoelde V-12 zuigermotor van 1182 kW (1585 pk)
Bewapening 2x 20-mm Hispano Mk II kanonnen / 4x .303 Browning Mk II* machinegeweren / een bom van 500 pond of twee van 250 pond
Bemanning 1
Gebouwd 2646
Gebruik (Landen) Canada, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland

Vanwege het succes van de Hawker Sea Hurricane werd een Supermarine Spitfire Mk VB uitgerust met een V-vormige vanghaak. Eind 1941 werden met succes tests uitgevoerd met het aangepaste vliegtuig vanaf HMS Illustrious. Een aantal Spitfires met vleugels van het B-type werd overeenkomstig aangepast en kreeg de naam Supermarine Seafire F.Mk IB. In mei 1942 rolde de Seafire F.Mk IIC van de productielijn, met c-type vleugels en ruimte voor vier 20-mm kanonnen. De Seafire F.Mk IIC had ook een versterkte romp, katapultspoelen en raketstartapparatuur (RATOG). Een versie voor de lage hoogte was de Seafire L.Mk IIC, waarvan een paar waren uitgerust met camera's voor fotografisch verkenningswerk. Later werden deze omgedoopt tot Seafire LR.Mk IIC. Bij de Seafire F.Mk III werd een handmatig opklapbare vleugel geïntroduceerd. De Seafire L.Mk III was een lage hoogte, waarvan een aantal toestellen werd aangepast tot Seafire LR.Mk III voor fotoverkenningstaken.

In 1945 verscheen de Seafire F.Mk XV met Friffon motoren en een vanghaak, maar die kwam te laat om nog aan de oorlog deel te nemen. Dit type werd gevolgd door de Seafire F.Mk XVII, later de Seafire F.Mk 17, met een gebolde kap met goed zicht, een stompe achterromp en extra brandstofcapaciteit. De Seafire FR.Mk XVII, later FR.Mk 17, verkenningsvariant had twee camera's.

De Seafire F.Mk 45 was gebaseerd op de Spitfire F.Mk 21 en had de latere Griffon motor met een vijfbladige propeller. De Seafire F.Mk 46 had de gebolde kap, de rechte achterromp en een zesbladige contraroterende propeller. De verkenningsversie was de Seafire FR.Mk 46. De laatste versies, de Seafire F.Mk 47 en de Seafire FR.Mk 47 hadden vleugels die elektrisch opklapbaar waren en enkele andere veranderingen.

De Seafire nam deel aan de Noord-Afrikaanse landingen in november 1942, en later op Salermo en in het zuiden van Frankrijk. Bij Salermo kwam zijn grootste tekortkoming aan het licht, toen gebrek aan windsnelheid over de vliegdekken voor veel kapotte landingsgestellen zorgde. Er waren verschillende squadrons actief in de Stille Zuidzee en na de Tweede Wereldoorlog bleven de toestellen met Friffon motoren dienst doen tot 1954, vaak bij reserveeenheden. De Seafire Mk 47 vloog gevechtsmissies ten tijde van de Koreaanse oorlog, en het type bleef tot 1967 operationeel bij trainingssquadrons en RNVR Air Squadrons.

Varianten

  • Seafire Mk IB: Aangepaste Spitfire Mk VB, 166 aangepast.
  • Seafire Mk IIC: Uitgerust met een Merlin 32 motor met vierbladige schroef, 372 gebouwd.
  • Seafire Mk III: Uitgerust met dubbel opvouwbare vleugels en een Merlin 55M motor, 1220 gebouwd.
  • Seafire Mk XV: Uitgerust met een eentraps Grifon VI motor van 1380 kW (1850 pk.), de meeste uitgerust met 'angel'-deklandingshaken. Later produktiemodellen met druppelcockpitkap, 390 gebouwd.
  • Seafire Mk XVII of Mk 17: Identiek aan de Mk XV, maar met een versterkt landingsgestel.
  • Seafire FR.Mk 17: Fotoverkenner camera's in het rompachterstuk.
  • Seafire Mk 45: Hetzelfde airframe als de Spitfire Mk 21, niet opvouwbare vleugels, een Griffon 61 motor met vijfbladige schroef.
  • Seafire Mk 46: Identiek aan de Mk 45 maar met een druppelcockpitkap, later modellen met Spitefull-staart.
  • Seafire FR.Mk 46: Fotoverkennerversie.
  • Seafire Mk 47: Met opvouwbare vleugels, een Friffon 87 of 88 motor van 1771 kW (2375 pk.), kin-inlaat, en contrapropellers, vergrote brandstofcapaciteit.
  • Seafire FR.Mk 47: Fotoverkenner.