Wikia

Supply klasse
Arctic
Type snel gevechtsondersteuningsschip (AOE)
Land van herkomst USA
Bouwfirma National Steel and Shipbuilding Company
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) In dienst tussen 1994 en 2004
Gebruiker(s) US Navy
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 229,7 m / 32,6 m / 11,8 m.
Elektronica Een Mk 23 luchtzoekradar, een SPS-67 lucht/oppervlaktezoekradar, een SPS-64(V)9 navigatieradar, twee Mk 95 vuurleidingsradar met twee Mk 91 wapenbeheersingssystemen, URN-25 TACAN, een SLQ-32(V)13 ESM en vier Mk 36 SRBOC decoylanceerders.
Bewapening Een Mk 29 achtvoudige lanceerinstallatie voor Sea Sparrow SAM's / Twee 20-mm Phalanx CIWS installaties en twee 25-mm AA kanons.
Vliegtuigen Drie CH/UH-46D Sea Knight helikopters.
Voortstuwing Vier General Electric LM2500 gasturbines van 78.290 kW (105.000 as-pk) / Twee schroefassen.
Waterverplaatsing 19.700 ton leeg /49.000 ton volbeladen
Snelheid/Bereik 30 knp (55,5 km/u) / 11.105 km bij 22 knp (40,7 km/u)
Bemanning 531 plus 136 reserve

Einde

De Verenigde Staten beschikten over vier snelle gevechtsondersteuningsschepen van de Supply klasse: de Supply, de Rainier, de Arctic en de Bridge. De schepen zijn inmiddels volledig ontdaan van bewapening en zijn overgedragen aan het Military Sealift Command. Het scheepsontwerp was bedoeld om een carrier battle group bij te staan en was gebaseerd op dat van de sacramento klasse van vier AOE's. Met het oog  op de hoge snelheid van een carrier battle group kregen de schepen een voortstuwing waarbij twee schroefassen werden aangedreven door vier krachtige gasturbines van het LM2500 type. Dit type werd al door veel Amerikaanse oppervlakteschepen gebruikt.
Alle schepen werden gebouwd door de National Steel and Shipbuilding Company te San Diego in Californië, en kwamen tussen februari 1994 en augustus 1996 in de vaart. De schepen waren uitstekend uitgerust voor de zelfverdediging tegen lucht- en raketaanvallen uitgevoerd vanaf een korte afstand. Ze hadden drie CH/UH-46D Sea Knight helikopters aan boord voor VERTREP taken, vier overslagstations langs de flanken en vier laadbomen met een capaciteit van tien ton. Elk schip had een groot laadvermogen voor 156.000 vaten brandstof, 1800 ton munitie, 400 ton diepvriesgoederen, 250 ton diversen en 75.710 liter drinkwater.
De Atlantic en de Pacific Fleet hebben elk twee schepen.

Around Wikia's network

Random Wiki