Wikia

T-10
T10
Type Zware tank
Land van herkomst Rusland
Bouwfirma Factory 185 (OKMO), Factory 174 (Omsktransmash)
Ontwerp Zhozef Kotin
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1948-1952 / 1953-1966 /
Gebruiker(s) Rusland, Zuid-Ossetië
Specificatie: T-10

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 9,9 m. (met kanon), 7 m. (romp) / 3,6 m. / 2,3 m.
Gewicht 53 ton
Motor(en) 1x Kharkiv model V-2 39-l 12-cylinder dieselmotor van 700 pk (522 kW)
Prestaties (snelheid / bereik) 42 km/u / 250 km.
Bewapening 1x 122-mm M1931/37 (A-19) kanon, 1x DShK 12,7-mm machinegeweer
Doorwaaddiepte
Hellingshoek 62°
Verticaal obstakel 0,9 m.
Overschrijdend vermogen 3 m.
Bemanning 4
Gebouwd 2500
Gebruik (Landen)

Tijdens de latere fases van de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde de Sovjet-Unie de IS-serie van uitstekend beschermde zware tanks, bewapend met een zeer krachtig 122-mm kanon dat separaat geladen munitie afvuurde. Na de oorlog deed dit basistype dienst in het Midden-Oosten bij Egypte en een aantal bij Israël. Deze exemplaren waren tijdens de Zesdaagse Oorlog van 1967 buitgemaakt en werden vervolgens gebruikt voor de statische verdediging van het Suezkanaal tegen hun voormalige eigenaar.

Meteen na de oorlog zette de Sovjet-Unie de ontwikkeling van zware tanks voort. De prototypes liepen van IS-5 tot IS-9. Deze laatste werd aangenomen en kreeg de naam T-10. Een verbeterd model was de T-10A, met kanonstabilisatie over twee assen. De volgende versie, de T-10B, die in 1957 geïntroduceerd werd, had een verbeterd zicht en kanonstabilisatie. Toen eind jaren vijftig de productie werd stopgezet waren er zo'n 2500 tanks van alle modellen gebouwd. De T-10 werd nooit geëxporteerd. De hoofdtaak van de T-10 was het bieden van vuursteun op grote afstand voor de T-54 en T-55 tanks die bewapend waren met een 100-mm kanon en eventueel ook om als eerste door gebieden te gaan met een sterke antitankverdediging, omdat de zware bepantsering van de T-10 hier zeer nuttig bij bleek.

De romp van de T-10 was met staal bepantserd, dat in dikte varieerde van 20 tot 230 mm. Bij de kopel was dit tussen 25 en 250 mm. De bestuurder zat voorin en de drie bemanningsleden in de koepel, commandant en schutter aan de linkerkant en de lader rechts. De motor bevond zich achter in de romp.

De hoofdbewapening bestond uit een D-25TA 122-mm kanon, dat separaat geladen werd met munitie van de APC-T, HEAT en HE fragmentatietypes. APC-T was de primaire antitankgranaat en kon 185 mm pantser op 1000 meter doorboren. Er moest gebruik worden gemaakt van separaat laadbare munitie omdat complete granaten te zwaar en te lastig waren in de krappe koepel. Er werden dertig 122-mm projectielen meegevoerd. Een 12,7-mm DShKM machinegeweer was coaxiaal aan het hoofdgeschut bevestigd en een tweede machinegeweer voor de verdediging tegen vliegtuigen bevond zich op de koepel van de lader.

De latere T-10M had enkele duidelijke veranderingen ondergaan: de 12,7-mm machinegeweren waren vervangen door wapens van de zwaardere 14,5-mm KPV-serie, die ook bij een aantal andere Russische pantservoertuigen werd gebruikt, waaronder het BRDM-2 4x4 verkenningsvoertuig en het BTR-60PB 8x8 gepantserde personeelsvoertuig. Het nieuwe M-62-T2 122-mm kanon had een meervoudige in plaats van een dubbele mondingsrem. Het kanon was zowel horizontaal als verticaal gestabiliseerd en er werd infrarood nachtzichtapparatuur en een overdruk NBC-systeem geïnstalleerd. Tot slot zat er vaak nog een grote plaatstalen bergkast bovenop de achterzijde van de koepel.

Varianten

  • T-10: Basismodel (1952).
  • T-10A: Model met een enkelvoudige kanonstabilisator (1956).
  • T-10B: Model met een dubbele kanonstabilisator (1957).
  • T-10M: Model met een langer M-62-T2 L/46 kanon, uitgerust met een five-baffle mondingsrem, dubbele kanonstabilisator, zwaardere machinegeweren, infrarood nachtzicht en NBC uitrusting(1957). In 1963 werd het model uitgerust met een OPVT snorkel en in 1967 uitgerust met APDS (Armour-piercing discarding sabot) en HEAT (High-explosive anti-tank) munitie.