Wikia

T 28 10.jpg

De T-28 middelzware tank was een van de minst succesvolle vooroorlogse Russische tankontwerpen.

De Russische T-28 middelzware tank was een ontwerp uit eigen land dat in 1933 in Leningrad in productie werd genomen. Het was sterk beïnvloed door experimentele Britse (Vickers) en Duitse ontwerpen, bijvoorbeeld met de meerdere geschutkoepels. De T-28 had drie koepels. De hoofdkoepel voor het kanon werd deels geflankeerd door twee kleinere koepels die met machinegeweren bewapend waren. De bestuurder bevond zich tussen deze twee koepels.

ZijplatenEdit

Het prototype van de T-28 had een 45-mm kanon, maar bij het productiemodel en de T-28A (met dikkere bepantsering aan de voorzijde) was deze vervangen door een 76,2-mm kanon met korte loop. De T-28B productiemodellen na 1938 hadden een verbeterd en langer 76,2-mm kanon. De secundaire bewapening bestond uit drie 7,62-mm machinegeweren. De T-28 was een grote tank met platen aan de zijkant en de Russische tankontwerpers hadden nog veel te leren, maar de T-28 bleek in dit opzicht van grote waarde.

De constructie van de T-28 Model 1934 duurde tot 1938, toen de verbeterde T-28B Model 1938 verscheen. Deze had een nieuw kanon, kanonstabilisatie en een verbeterde motor. De productie van deze versie duurde voort tot 1940. De bepantsering varieerde in dikte tussen 20 en 80 mm.

Nuttige experimentenEdit

Er waren diverse eperimentele versies van de T-28, waaronder enkele voertuigen voor gemotoriseerd geschut, gespecialiseerde modellen voor het leggen van bruggen en genietanks. Geen van deze varianten passeerde het prototypestadium, maar er werd veel van opgestoken voor latere modellen. In principe was de T-28 waardevoller als educatieve tank dan als gevechtstank. Zijn dienstleven was kort, van 1939 tot 1941. In 1939 werd de T-28 voor het eerst operationeel ingezet tegen de Finnen tijdens de 'Winteroorlog'. In dit kortstondige conflict presteerde de T-28 beroerd, zo ondervonden de bemanningen. De bepantsering was veel te dun om de benodigde veiligheid te kunnen bieden. De tanks die de oorlog overleefden kregen een betere bepantsering. Deze aangepaste types kregen de naam T-28E (Ekanirovki). Toch bleven ook de prestaties van deze T-28E ondermaats en het nut van de aangebrachte verbeteringen kon dan ook in twijfel worden getrokken. De T-28E was ook bekend als T-28M of T-28 Model 1940.

Uiterst kwetsbaarEdit

De T-28 tanks die in 1941 nog over waren, bleken dus een geringe gevechtswaarde te hebben. De grote platen aan de zijkant en de trage prestaties maakte hem een makkelijke prooi voor Duitse antitankartillerie. Ook bleken de tank kwetsbaar voor mijnen te zijn. In een poging om dit tijdens de Winteroorlog van 1939-1940 te verhelpen, werden sommige T-28 tanks voorzien van anti-mijnenrollers. Deze rollers waren geen succes, maar er kon wederom de nodige lering uit getrokken worden. Toen de T-28 uit dienst verdween, was hij gedateerd.

VariantenEdit

  • T-28 Model 1934 of T-28A: Productiemodel met dezelfde Machinegeweer- en hoofdtoren als de T-35 zware tank en een 76,2-mm Model 27/32 kanon.
  • T-28 Model 1938 of T-28B: Versie met een verbeterd L-10 76,2-mm en een verbeterd stabilisatiesysteem en uitgerust met een verbeterde Model M-17L motor.
  • T-28E of T-28C: Versie van 1940 met verbeterde bepantsering tot 80 mm, daardoor werd de tank zwaarder en trager.
  • T-28 Model 1940: Model 1940 met dezelfde geschuttorens als de T-35.
    • Experimentele modellen:

Er waren verschillende versies zelfrijdend geschut, testen waren er met een bruggenleggertank (IT-28) en een genietank met mijnenroller, deze kwamen niet in productie. De T-29 was een T-28 met Christie wielophanging, een latere versie van dit model werd gebruikt als één van de prototypes dat leidde tot de T-34.

De T-28 werd ook gebruikt als testvoertuig voor de wielophanging van de KV tank.

Specificatie: T-28
Type: Middelzware tank.
Bouwfirma: Kirofabriek Leningrad
Ontwerp: 1931.
In productie: 1932-1941.
In dienst: 1933-1945.
Afmetingen: Lengte: 7,4 m ; Breedte: 2,8 m ; Hoogte: 2,8 m.
Gewicht: 28 ton
Motor: Een 45.8L Mikulin M-17 V12 benzinemotor van 373 kW (500 pk)
prestaties: Max. snelheid op de weg: 37 km/u Bereik: 220 km.
Bewapening: 1x 76,2-mm Kt 28 kanon en 3 tot 5 7,62-mm Degtyaryov machinegeweren
Verticale hoek: 43°.
Verticaal obstakel: 1 m.
Overschrijdend vermogen: 2,9 m.
Bemanning: 6
Gebruiker(s): Sovjet-Unie, Turkije, Finland, Hongarije, Duitsland, Spanje.

Around Wikia's network

Random Wiki