Wikia

T-35
P68l

Type

Zware tank

Land van herkomst

Sovjet-Unie
Bouwfirma Malyshev
Ontwerp OKMO Tank Design Bureau
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1930-1932 / 1933-1938 / 1935-1941
Gebruiker(s) Sovjet-Unie
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 9,7 m /3,2 m /3,4 m
Gewicht 45 ton
Motor(en) 1x Mikulin M-17M V-12 benzinemotor van 373 kW (500 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 30 km/u / 150 km
Bewapening 1x 76.2-mm Model 27/32, 2x 37-mm of 45-mm 20K kanonnen, 5 of 6 7.62-mm DT machinegeweren
Doorwaaddiepte
Hellingshoek 20°
Verticaal obstakel 1,2 m
Overschrijdend vermogen 3,5 m
Bemanning 11
Gebouwd 61

Gebruik (Landen)

Sovjet-Unie

De T-35 was een van de grootste teleurstellingen voor de Russische tankontwerpers van voor de Tweede Wereldoorlog. De ontwerpstudies begonnen in 1930 en het eerste prototype verscheen in 1932. De T-35 was qua uiterlijk en vele andere aspecten, via de T-28, sterk beïnvloed door het ontwerp van het Britse Vickers Independent, dat een rol speelde tijdens een beruchte spionagezaak in die tijd. De T-28 had één belangrijk kenmerk van het Vickers-ontwerp overgenomen en dat was het meervoudige koepelconcept.

Hoewel er verschillen waren tussen de diverse geproduceerde modellen, waren de tanks in de belangrijkste productie versie (tussen 1935 en 1938) langer dan de originele tanks. Deze toename in lengte maakte de T-35 lastig te besturen en zijn logge gewicht verbeterde de zaak er niet op. De meerdere koepels bleken ook nauwelijks meerwaarde op te leveren.

Meerdere koepelsEdit

Het richten en coördineren van de vijf koepels bleek zeer moeilijk, en de effectiviteit van de bewapening werd verder beperkt door het relatief kleine kaliber van het hoofdgeschut. In feite waren hoofdkanon en -koepel exact hetzelfde als die van de lichtere T-28 tank. De bepantsering was tussen 10 en 30 mm dik.

De productie van de T-35 verliep traag en er werden er in vergelijking met andere sovjettanks uit die tijd weinig van geproduceerd.

Tussen 1933 en 1939 werden er slechts 61 T-35's gebouwd en al deze voertuigen deden maar bij één tankbrigade, gestationeerd nabij Moskou, dienst. Deze locatie was politiek gezien nuttig, want de T-35's doken regelmatig op tijdens parades op het Rode Plein. Daarmee werkten ze een onjuist beeld van de sterkte van sovjettanks. De grote tanks maakten veel indruk als ze voorbij dreunden, maar de realiteit lag heel anders.

Toen ze in 1941 aan de oorlog deel moesten gaan nemen, hadden slechts enkele voertuigen operationeel dienst gedaan, want veel tanks werden in Moskou gehouden voor interne taken of puur voor de lokale verdediging. Er schijnen geen gegevens te bestaan over de inzet van de T-35 buiten Moskou, maar de enkele tanks die elders werden gebruikt om de Duitse opmars in te dammen, boekten geen succes. Ze waren te licht bewapend en hun gewicht maakte ze tot een gemakkelijke prooi voor de Duitse tanks.

VariantenEdit

  • T-35-1: Prototype.
  • T-35-2: Prototype.
  • T-35A: Productiemodel.
  • T-35B: Met een nieuwe motor, enkel een prototype.
  • SU-7: Prototypes met een 254-mm kanon, 305-mm houwitser en een 400-mm mortier, gewicht was 106 ton.

Around Wikia's network

Random Wiki