Wikia

TAM
TAM

Type

middelzware tank

Land van herkomst

Argentië/Duitsland
Bouwfirma Thyssen-Henschel
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1974 / 1979-1991 en 1994-1995 / 1983 - present
Gebruiker(s) Argentijns leger
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 6,75 m. (8,32 met kanon) / 3,25 m. / 2,42 m.
Gewicht 30.500 kg
Motor(en) MTU-MB 833 Ka-500 6-cilinder 22.4 L dieselmotor van 540 kW (720 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 75 km/u / 590 km (800 km met externe tanks)
Bewapening 1x FM K.4 Modelo 1L (Royal Ordnance L7) 105-mm kanon en 2x FN MAG 7,62-mm machinegeweren
Doorwaaddiepte 1,40 m
Hellingshoek 60%
Verticaal obstakel 90 cm
Overschrijdend vermogen 2,5 m
Bemanning 4
Gebouwd 280

Gebruik (Landen)

Argentië

Jarenlang vormde de M4 Sherman de ruggegraat van de Argentijnse pantserstrijdkrachten. Eind jaren zestig werd het type steeds moeilijker te onderhouden. Aangezien de meeste tanks die destijds beschikbaar waren, meer dan 40 ton wogen en daarmee te zwaar voor veel Argentijnse bruggen, besloot men een nieuwe tank te laten ontwikkelen speciaal voor het Argentijnse leger. De keus viel op een West-Duits bedrijf, Thyssen-Henschel (nu: Rheinmetall Landsysteme), dat in die tijd het gemechaniseerde infanterievoertuig Marder bouwde voor het West-Duitse leger. Het eerste prototype van de TAM (Tanque Argentine Mediano) werd in 1976 voltooid, en het jaar daarop volgden nog 2 voertuigen. Het type werd aanvaard voor Argentijnse dienst en er werd bij Buenos Aires een fabriek gebouwd. Tegen het begin van de vorige eeuw waren nog niet alle voertuigen geleverd. Geen van de voltooide voertuigen werden tijdens het conflict in 1982 op de Falklands ingezet. Naast de TAM werd het VCTP infanteriegevechtsvoertuig ontwikkeld door Thyssen-Henschel, en daarvan zijn er in Argentinië 250 gebouwd. De voorkant van de TAM is gebasseerd op die van de Marder MICV. De bestuurder zit vooraan links met de motor en overbrenging naast zich. De frontplaat loopt schuin af om de best mogelijke bescherming te bieden binnen de gewichtslimieten van het voertuig. Niettemin verhoudt de bepantsering zich slechts tot die van geavanceerdere en zwaardere MBT's. De driemanskoepel is een elektro-hydraulisch aangedreven, geheel gelaste constructie die op de achterzijde van de romp gemonteerd is. De commandant en de schutter zitten rechts en de lader zit links. Het voornaamste geschut is een 105-mm kanon met een twee-assige stabilisatie en een ventilator om de rookgassen van het geschut af te voeren. Het kanon heeft een totale elevatie van 25° (-7° tot +18°). Coaxaal met het kanon is een machinegeweer gemonteerd, en er kan nog zo'n wapen op het dak van de koepel gemonteerd worden voor AA-verdediging. Vier rook/fragmentatiegranaatwerpers kunnen aan elke kant van de koepel gemonteerd worden. Er zijn vijftig 105-mm granaten en 6000 7,62-mm machinegeweerpatronen aan boord, evenals een NBC-systeem. De voornaamste varianten van de TAM en de VCTP die in dienst zijn bij of ontwikkeld zijn voor het Argentijnse leger zijn de VCA 155, de VCRT en de VCLC. De VCA 155 is een gemotoriseerd artilleriestuk waarin de voorkant van de TAM wordt gecombineerd met de koepel en het 155-mm kanon/houwitser, ontwikkeld door het Italiaanse Otobreda voor het Palmaria systeem. De VCRT is een gepantserd reparatievoertuig gebaseerd op de VCTP met een nieuwe bovenbouw en gespeialiseerde apparatuur ontwikkeld door MaK (nu: Rheinmetall Landsysteme). De gespecialiseerde apparatuur bestond onder meer uit een aan de achterzijde gemonteerd dozerblad, een voor aan de tank gemonteerde 30-ton lier en een giek van 22 ton rechts op de bovenbouw. De VCLC is een meervoudig raketwerpersysteem dat het chassis van de TAM gebruikt waarop de koepel is vervangen door twee Israëlische achttienvoudige LAR 160's. Op basis van het chassis van de TAM middelzware tank ontwikkelde Thyssen-Henschel op eigen initiatief een hele familie van gevechtsvoertuigen, waarvan evenwel nog geen enkel exemplaar in productie genomen is.

VariantenEdit

  • VCTP: Infanterie gevechtsvoertuigde Argentijnse versie van de Duitse Marder.
  • VCA: Zelfrijdend artilleriegeschut met een 155-mm kanon.
  • VCTM: Voertuig uitgerust met een 120-mm mortier.
  • VCTP: Commandovoertuig.
  • VCLC-CAL: Voertuig uitgerust met een Israëlische raketlanceerder voor 160-mm en 350-mm raketten, enkel een prototype.
  • VCRT: Bergingsvoertuig, enkel prototype.
  • VCLP: Bruggenlegger, enkel prototype.
  • VCDA: Voertuig uitgerust met 2 30 of 35-mm AA-kanonnen, enkel prototype.
  • VCAamb: Ambulanceversie.
  • VCAmun: Munitievoertuig.

Around Wikia's network

Random Wiki