Wikia

3jLYV.jpg

Het Ju-87G-1 antitanktoestel was de laatste Ju 87-variant die operationeel werd. Het toestel werd geconverteerd vanuit eerdere Ju 87D's en kon twee enorme FlaK 18 37-mm boordkanonnen meevoeren onder de buitenvleugels.

Hoewel Groot-Brittannië uiteindelijk een aantal jachtbommenwerpertypes gebruikte, was de RAF aanvankelijk niet opgewassen tegen de tactische ervaring en uitrusting van de Luftwaffe.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog bonden de Britse en Duitse luchtmachten de strijd aan met zeer uiteenlopende doctrines. Voor de Duitse bevelhebbers was de Luftwaffe vooral een gespecialiseerde ondersteuning van het leger, dat in wezen een tactische macht was. De Royal Air Force was voornamelijk verdeeld in bommenwerper- en jagereenheden. De bommenwerpervloten bestonden uit lichte, middelzware en zware types, waarvan de eerste twee categorieën vaak een tactische rol uitvoerden. De wapens die beschikbaar waren voor de tactische toestellen van beide luchtmachten, waren over het algemeen beperkt tot verschillende bomtypes en machinegeweren. Hoogexplosieve, pantserdoorborende, brand- en clusterbommen waren beschikbaar om het merendeel van de doelen te treffen. Beschietingen geschieden vooral met boordkanonnen. Dit was vooral effectief tegen ongepantserde voertuigen en personen.

Nieuwe tactiekenEdit

95JDf.jpg

Het krachtigste wapen onder de vleugels van de Hawker Typhoon was het 60-pds raketprojectiel (RP).

Toen het Duitse leger oprukte in Polen, werd duidelijk dat de Luftwaffe meester was in de duikaanval. De Junkers Ju 87, een speciaal ontworpen duikbommenwerper, kon vrijwel verticaal duiken en was voldoende nauwkeurig om grondtroepen te ondersteunen. De duikaanval zou de favoriete tactiek worden voor het afleveren van allerlei soorten bommen. Zelfs toen er raketten in gebruik kwamen, bleef de duikaanval veelvuldig toegepast. Een belangrijke uitzondering op deze regel vormden de raketaanvallen van Russische Ilyushin Il-2 piloten, die vaak gemaakt werden vanuit horizontale vlucht ter hoogte van de tankkoepel.
De Slag om Groot-Brittannië confronteerde de Luftwaffe voor het eerste met grote verliezen onder de Ju 87's, waarop er in allerijl bommenrekken werden gehangen onder de snellere Messerschmitt Bf 109 jagers. Zodoende was het jachtbommenwerper (Jabo) concept geboren. Hieruit volgde de specialistische tactische Fw 190's. Ook de RAF en USAAF hingen tenslotte bommen onder het merendeel van hun jachtvliegtuigen. De Ju 87 kreeg ondertussen twee grote 37-mm boordkanonnen waardoor het een gespecialiseerd antitanktoestel werd. Ditzelfde gold voor de Hawker Hurricane Mk IID, die twee 40-mm boordkanonnen kreeg. De raket werd een wapen van aanzienlijke betekenis, vooral voor de geallieerde luchtmachten. De Hawker Typhoon leverden de meeste bescherming aan geallieerde eenheden in Normandië.
Ook interessant om op te merken is dat, terwijl de Luftwaffe verder afbrokkelde, North American P-51's werden uitgezonden om de bommenwerpers van de 8th Air Force te escorteren die vaak daalden om vliegvelden aan te vallen.

Around Wikia's network

Random Wiki