Wikia

Ship chokai6.jpg

De kruiser Chokai nabij Truk (Caraline eilanden), 1942. Bemerk net boven het achterschip het silhouet van de Yamato.

De vier zware kruisers van de Takao klasse (Chokai, Takao, Atago, Maya), werden voltooid in 1932. De schepen werden gebouwd door twee marine- en twee particuliere werven. Ze kwamen in de Tweede Wereldoorlog vaak in actie, waarbij er drie (de Atago, Chokai en Maya) in oktober 1944 werden getorpedeerd en zonken; alleen de Takao overleefde de oorlog en werd in 1946 tot zinken gebracht.

Na de vier zware kruisers uit de Myoko klasse in 1927 op stapel waren gezet, bestelde de Japanse marine vier schepen met een verbeterd ontwerp. De grootste verandering was de brugconstructie die bij de Takao klasse opmerkelijk massief maar ook goed gestroomlijnd werd. Elektrisch laswerk en lichte metaallegeringen hielden het gewicht laag. De 'Takao's' hadden ook beter bepantserde magazijnen en vervoerden drie in plaats van twee watervliegtuigen, die met twee katapulten konden worden gelanceerd.

De schepen werden voltooid met vier dubbele torpedobuizen op het bovendek, iets wat topzwaarte in de hand werkte maar het gevaar voor het schip bij explosies verminderde. Een goed opgeleide bemanning kon de buizen in drie minuten afvuren en herladen. Het hoofdgeschut bestond uit 10 203-mm kanons in vijf dubbele koepels (drie voor en twee achter) in twee opstellingen met bovenkoepels. De kanons hadden een elevatiehoek van 70°, zodat de resulterende luchtafweercapaciteit het toestond de middelste batterij terug te brengen tot vier 120-mm kanons

In augustus 1938 werden de Atago en Takao opnieuw uitgerust (dit duurde tot oktober 1939). De hoofdmast werd verplaatst van net achter de schoorstenen naar net voor de X-toren, en pal achter de schoorstenen werd een nieuwe opbouw toegevoegd. Bij de Takao werden de dubbele torpedobuizen vervangen door vierloopsstellingen en voorzieningen voor 24 torpedo's. De 120-mm kanons verving men door 127-mm dubbelloopskanons voor twee doeleinden, en op de brug werd een nieuw richtsysteem en afstandsmeter geïnstalleerd. Bij deze aanpassing werden ook acht stuks 25-mm en vier stuks 13-mm geschut toegevoegd, en kwam er ruimte voor nog een watervliegtuig. De breedte werd vergroot tot 20,75 m. Als gevolg van de wijzigingen steeg de waterverplaatsing tot 13.400 ton en verlaagde de snelheid met 1 knoop. De Chokai en Maya werden ditmaal niet aangepast; de Chokai bleef tijdens de oorlog vrijwel onveranderd. Na het begin van de vijandelijkheden werden bij de Maya de 120-mm kanons vervangen door 127-mm lucht- en zeedoelkanons, met toevoeging van acht stuks 13-mm geschut. In november 1943 raakte de Maya zwaar beschadigd bij een bombardement. In de vijf maanden erna werd de C-hoofdtoren vervangen door twee dubbelkoepels met 127-mm lucht- en zeedoelkanons. Het lichte luchtafweergeschut werd uitgebreid tot 39 25-mm kanons en er werd een watervliegtuig ontscheept. In 1944 vergrootte men het aantal 25-mm geschut op de Atago, Maya en Takao tot respectievelijk 60, 66 en 60.

De schepenEdit

  • Takao: Werd verscheidene keren beschadig tijdens de Slag in de Golf van Leyte door de onderzeeër USS Darter, later werd ze naar Singapore gesleept en in december 1944 verschroot.
  • Atago: Op 23 oktober 1944 tot zinken gebracht tijdens de Slag in de Golf van Leyte door de onderzeeër USS Darter.
  • Maya: Op 23 oktober 1944 tot zinken gebracht tijdens de Slag in de Golf van Leyte door de onderzeeër USS Dace.
  • Chokai: Werd buiten gevecht gesteld op 25 oktober 1944 tijdens de Slag om Samar, onderdeel van de Slag in de Golf van Leyte, tijdens een gecombineerde aanval van destroyers en vliegtuigen. Doordat ze geraakt was in de machinekamer kwam ze volledig stil te liggen. Een deel van de bemanning werd gered door de destroyer Fujinami en werd daarna door de destroyer getorpedeerd.
    • Twee dagen later werd de Fujinami zelf getorpedeerd en zonk, er waren geen overlevenden (idem de geredde bemanning van de Chokai), daarmee is de Chakai het grootste schip dat tot zinken werd gebracht met volledig verlies van zijn bemanning.
Specificatie: Takao klasse (Chokai).
Type: Zware kruiser.
Bouwfirma: Yokosuka Navy Yard , Kawasaki shipyards , Mitsubishi shipyard.
Kiel gelegd: 1927-1928.
Te water: 1930-1932.
In dienst: 1932.
Afmetingen: Lengte: 203,76 m ; Breedte: 18,99 m ; Diepgang: 6,3 m.
Waterverplaatsing: 9850 ton standaard ; 15.490 ton geladen.
aandrijving: 4 tandwielturbines en 12 Kampon ketels die 96.928 kW leverden aan vier schroeven.
Snelheid: 35,5 knp. ; Bereik: 15.750 km.
Pantser: Gordel: 100 mm ; Magazijnen: 125 mm ; Dekken en koepels: 40 mm.
Bewapening: 10x 20-mm kanons ; 4x 120-mm luchtdoelkanons ; 2x 40-mm luchtdoelkanons ; 8x 610-mm torpedobuizen ; drie watervliegtuigen (1 Aichi E13A1 "Jake" en 2 F1M2 "Pete")
Bemanning: 773
Gebruiker(s): Japan.

Around Wikia's network

Random Wiki