Wikia

Thornycroft Type J
Thornycroft

Type

Vrachtwagen

Land van herkomst

Groot Brittannië
Bouwfirma John I. Thornycroft & Company Limited
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1912 / 1915 / 1918-1930
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 6,7 m / 2,2 m / 3,2 m
Gewicht 3302 kg
Motor(en) Thornycroft 4-cilinder monoblok van 50 pk (benzine)
Prestaties (snelheid / bereik) 27,4 km/u / 201 km
Bewapening QF 13-pounder 9 cwt luchtdoelkanon
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 1
Gebouwd

Gebruik (Landen)

Groot-Brittannië

De in Basingstoke gevestigde firma van John Thornycroft bouwde al lang vrachtwagens naar militaire standaard. Het ontwerp en de ontwikkeling van de Thornycroft Type J 3-tons algemene truck begonnen in 1912, en de wagen was klaar en in productie voor de subsidietests die de regering in 1913 en 1914 hield. De Britse regering begon met een subsidiesysteem waarbij particuliere bedrijven voor het leger geschikte vrachtauto's mochten kopen met een subsidie van 110 pond op de aankoopprijs - op voorwaarde dat de wagens voor de regering beschikbaar waren in tijden van nood. Het Type J won de meeste tests en was ook het lichtste voertuig in de 3-tons klasse.

Het Britse leger bestelde er 5000 van tussen 1914 en 1918, waardoor het tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog het sterkst gemotoriseerde leger ter wereld was. De voertuigen bleven tot 1926 in productie en tot 1930 in dienst van het Britse leger. Ze werden ook voor enkele specialistische taken gebruikt en leverden het onderstel voor mobiele luchtafweerkanonnen en mobiele veldwerkplaatsen.

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog had het Britse leger geen luchtafweerkanonnen. Daarom besloot men kanonnen op voertuigen te zetten bij wijze van mobiele verdediging. Thornycroft bouwde 183 van deze voertuigen tussen november 1915 en september 1916. Het gekozen kanon was de Britse Ordnance QF 13 pdr, die op een kolomaffuit was geplaatst om zijn elevatie te vergroten; het geheel stond achter op een voertuig. Om hoog vliegende vliegtuigen te bereiken werden de gewone 13pdr granaten op een 18pdr lading gezet. Het nieuwe kanon werd het 13pdr 9cwt luchtafweerkanon genoemd.

De voertuigen waren geliefd bij hun bemanning en erg betrouwbaar. Ze zouden dienstdoen aan het westfront tot het einde van de oorlog, ook al waren ze aanvankelijk slechts een noodoplossing. Het Type J had echter één tekortkoming: zijn terreinvaardigheid was erg slecht.

Around Wikia's network

Random Wiki