Wikia

De Grasse 1.jpg

De Tourville-klasse schepen ( dit is de 'de Grasse') werden ontworpen voor anti-onderzeeboottaken op de Atlantische Oceaan. Ze waren uitgerust met het Malafon rakettorpedosysteem en twee helikopters.

In 1973 bestelde de Franse marine de 'C 65' klasse destroyer Aconit als prototype voor een nieuwe serie escorteschepen, die was geoptimaliseerd voor de anti-onderzeebootrol in de Atlantische Oceaan. Het schip was 127 m lang en haalde met een enkele schroefas 27 knopen. Al tijdens de bouw werd echter duidelijk dat het vaartuig te klein zou worden. Daarom werden de eropvolgende 'R 67' of Tourville klasse destroyers groter. De waterverplaatsing nam met 1350 ton toe en de stuwkracht werd verdubbeld. De klasse kreeg twee schroefassen, hangarruimte voor twee Westland Lynx helikopters en een betere antischip-capaciteit door de toevoeging van Exocet raketten aan de bewapening.
De drie schepen, die in 1974-1977 op de marinewerf van Lorient voltooid werden, heetten de Tourville,de Duguay-Trouin en de de Grasse. De eerste twee schepen werden uitgerust met drie 100-mm kanons, maar de de Grasse moest het met twee stuks stellen, omdat toen al was besloten om de schepen uit te rusten met een Crotale SAM installatie met 26 raketten boven de hangar.
De schepen zouden aanvankelijk dezelfde elektronica-suite krijgen als de Aconit, maar tijdens de bouw werd al besloten om een modernere en uitgebreidere suite te installeren met de DRBV 26 luchtsurveillanceradar, de DRBV 50 (later DRBV 51B) doelaanxwijsradar en een lichtgewicht versie van de DRBC 32 vuurleidingsradar. Het SENIT 3 tactische datasysteem van de Aconit bleef behouden.
De schepen hebben twee stel niet-intrekbare stabilisatoren, en helikopteroperaties worden vergemakkelijkt door een liersysteem in het dek en een SPHEX verplaatsingssysteem voor beide hangars. Het comfort is verbeterd ten opzichte van eerdere schepen, en de mogelijkheden van de elektronica (vooral de sonar) zijn uitgebreid, hoewel in de jaren negentig het Malafon systeem werd verwijderd. De Tourville en de de Grasse zijn nog steeds in de vaart.
Specificatie: Tourville klasse
Type: Fregat.
Ontwerp: DCAN, Lorient.
Kiel gelegd: 1970-1971.
Te water: 1972-1974.
In dienst: 1974-1977.
Uit dienst: De Duguay-Trouin werd in 1999 uit dienst genomen, de beide andere zijn nog steeds in actieve dienst.
Afmetingen: Lengte: 152,5 m ; Breedte: 15,3 m ; Diepgang: 6,5 m.
Waterverplaatsing: 4580 ton standaard ; 5950 ton volbeladen.
Voortstuwing: 2 Rateau stoomturbines van 40.560 kW (54.500 as-pk) naar 2 schroefassen.
Prestaties: Snelheid:31 knp (57,4 km/u) ; Vaarduur:9250 km bij 18 knp (33,3 km/u).
Bewapening: Twee drievoudige lanceerinstallaties voor de MM 38 Exocet SSM ; Twee 100-mm DP kanons ; Een Crotale lanceerinstallatie voor 26 R 440 korte-afstands SAM's en een lanceerinstallatie voor dertien Malafon torpedoraketten.
Elektronica: Een DRBV 26 luchtzoekradar ; Een DRBV 51B lucht/oppervlaktezoekradar ; Twee navigatieradars ; Een DRBC 32D vuurleidingsradar ; Een SENIT 3 tactisch gegevenssysteem ; Een DUBV 23 rompsonar en een DUBV 43 variabele-dieptesonar.
Vliegtuigen: 2x Linx WG13 helikopters.
Bemanning: 282.
Gebruiker(s): Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki