Wikia

Tu-126.jpg

Deze Tupolev Tu-126 is een van de weinige machines die gebouwd zijn. Eén Tu-126 werd in 1971 in India ingezet ten tijde van de oorlog met Pakistan. De Tu-126 bleef in de Sovjet-Unie in gebruik totdat hij in 1984 vervangen werd door de Beriev A-50.

Het opnieuw ontwerpen van de succesvolle militaire Tu-16 leverde Aeroflot de middellangeafstands Tupolev Tu-104 op. Vervolgens werd ook de Tupolev Tu-95 op soortgelijke wijze aangepast voor lange-afstandstransport met intercontinentale capaciteiten.

Chronologisch gezien was de Tupolev Tu-116 de eerste die vloog (eind 1956). Dit was in principe een civiele versie van de Tu-95, de ware Tupolev Tu-114 'Cleat' was uiterlijk iets aangepast en had een nieuwe ronde romp. De eerste Tupolev Tu-114 vloog op 3 oktober 1957 en vanaf 1961 traden er zo'n 25 tot 30 exemplaren in dienst bij Aeroflot.

Naast binnenlandse lange-afstandsvluchten vloog de Tu-114 ook op Canada, India en Japan. Vanaf 1971 werd het type gaandeweg teruggetrokken.

Militaire 'Moss'Edit

De Tupolev Tu-126 was de militaire versie van de Tu-114 en had als Westerse codenaam Moss. Na een Aërodynamisch prototype werden acht productietoestellen gebouwd. Deze werden gebruikt als radar- en slagveldbeheersingstoestellen, vergelijkbaar met de Boeing E-3 AWACS toestellen van de USAF. De Tu-126 verschilde uiterlijk gezien van het lijntoestel door zijn roterende radarkoepel (rotodome). Deze rotodome was op montagepunten op de achterromp bevestigd en had een diameter van ongeveer elf meter. Ook had hij een tankstang en een aantal koepels en stroomlijnkappen die operationele apparatuur herbergden. De voormalige passagierscabine bood ruimte voor communicatie-, signaal-, verwerkings- en radarapparatuur en bedieningspanelen voor specialistische operators.

Specificatie: Tupolev Tu-126 Moss.
Type: Radarvliegtuig (AWACS)
Bouwfirma: Tupolev OKB.
Eerste vlucht: Januari 1962.
In dienst: 1965.
Uit dienst: 1984.
Afmetingen: Lengte (met tankstang): 56,5 m ; Hoogte: 15,5 m ; Spanwijdte: 51,4 m ; Vleugeloppervlak: 311,1 m².
Gewicht: Leeg: 103.000 kg ; Max. startgewicht: 171.000 kg.
Motor(en): 4x Kuznetsov NK-12MV turboprops van 11.033 kW (14.795 pk ) elk.
Prestaties: Max. snelheid: 790 km/u ; Kruissnelheid: 520 km/u ; Max. missiehoogte: 10.700 m ; Bereik: 7000 km.
Bemanning: 2 + 10 tot 12 operators.
Gebruiker(s): Sovjet-Unie.

Around Wikia's network

Random Wiki