Wikia

Tupolev Tu-2
Tupolev

Type

Middelzware bommenwerper

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Tupolev
Ontwerp Andrei Tupolev
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1941 / 1942 / 1942-1979 (China)
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 13,80 . / 18,86 m. / 4,13 m. / 48,80 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 7601 kg. / 11.768 kg.
Motor(en) 2x Shvetsov ASh-82 stermotoren van 1380 kW (1850 pk) elk.
Bewapening 2x 20-mm ShVAK kanonnen in de vleugels, 3x naar achteren vurende 7,62-mm ShVAK machinegeweren, later vervangen door 3x 12,7-mm Berezin UB machinegeweren in de neus, rugkoepel en buik. Bommenlast van ongeveer 1500 kg.
Bemanning 4
Gebouwd 2257
Gebruik (Landen) Rusland, Polen, Bulgarije, China, Hongarije, Indonesië, Noord-Korea, Roemenië.

Het eerste prototype van deze krachtige bommenwerper, die door Andrei Tupolev tijdens zijn gevangenschap werd ontwikkeld, was bekend als Vliegtuig 103, afgeleid van het getal dat was toegekend aan zijn ontwerpteam. De ontwikkelingsfase duurde lang en het prototype, ook bekend als de Tupolev ANT-58, maakte zijn eerste vlucht op 29 januari 1941, op 18 mei van hetzelfde jaar gevolgd door de verbeterde 103U of ANT-59. Tijdens de tests werden de oorspronkelijk ingebouwde AM-37 V-12 motoren van 1044 kW (1400 pk) vervangen door ASh-82 stermotoren. De pogingen om het ontwerp te vereenvoudigen voor serieproductie resulteerden in de 103V of ANT-60. Vanaf november 1942 kwamen Vliegtuig 103S of ANT-61 serietoestellen in dienst, begin 1943 werd de aanduiding gewijzigd in Tu-2. De seriemachines hadden zwaar kalibermachinegeweren en krachtiger ASh-82FNV motoren, terwijl de duikremmen van de prototypen waren weggelaten. Toen de produktie op gang kwam, werd de verfijnde Tu-2S uitgebracht, maar problemen bij de fabrieken hadden tot gevolg dat er voor het einde van de oorlog slechts circa 1100 TU-2's en TU-2S bommenwerpers werden afgeleverd. De productie na de oorlog bracht het totaal op 2257 stuks. De Tu-2S had goede prestaties en de vliegtuigeigenschappen waren niet ver verwijderd van die van de eenzits jagers. Tu-2S bommenwerpers streden tijdens de Koreaanse Oorlog bij de Noord-Koreaanse luchtmacht en er was een aantal bondgenoten van de Sovjetunie met het type uitgerust. Na de oorlog werd een groot aantal varianten gebouwd, waarvan sommige in behoorlijke hoeveelheden. De NAVO codenaam voor de reeks luidde Bat.

VariantenEdit

  • Vliegtuig 103 (ANT-58):3-zits versie, uitgerust met twee Mikulin AM-37 watergekoelde stermotoren van 1044 kW (1400 pk).
  • Vliegtuig 103U (ANT-59): 4-zits versie, met een cockpit naar een Junkers Ju-88 model, uitgerust met dezelfde motoren als de ANT-58.
  • Vliegtuig 103V (ANT-60): Een ANT-59 uitgerust met twee Shvetsov ASh-82 motoren, nadat de oorspronkelijke AM-37 V-12 motoren werden geschrapt.
  • Vliegtuig 104: Een Tu-2S, gemoderniseerd naar een onderscheppingsjager.
  • ANT-62T (Tu-2T): Prototype van een torpedobommenwerper, ontworpen uit de Tu-2D.
  • ANT-63 (SDB): Prototype van een snelle dagbommenwerper.
  • ANT-64: Prototype van een lange-afstandsbommenwerper, geannuleerd ten voordele dan de Tupolev Tu-4.
  • ANT-66: vliegtuig voor burgerluchtvaart, variant van de ANT-64.
  • ANT-67: 5-zits lange-afstandsbommenwerper, identiek aan de ANT-62, maar uitgerust met vier Charomskiy ACh-30BF dieselmotoren.
  • Tu-1 (ANT-63P): Prototype van een 3-zits nachtjager.
  • TU-2: Uitgerust met twee 1450 pk sterke Shvetsov ASh-82-motoren, met meer weerstand.
  • TU-2S (ANT-61): Aangedreven door twee 1850 pk sterke Shvetsov ASh-82FN-stermotoren.
  • Tu-2D (ANT-62): Langeafstandsversie, met een ontworpen rompstuk, nieuwe vleugels met grote spanwijdte en zij-aan-zij accommodatie voor twee vliegers.
  • Tu-2DB (ANT-64): Langeafstandsbommenwerper.
  • Tu-2F (ANT-64): Fotoverkenningsversie.
  • Tu-2G: Hogesnelheidsvrachttransportversie voor Aeroflot.
  • Tu-2K: Gebouwd voor testen van schietstoelen, slechts twee van gebouwd.
  • Tu-2M (ANT-61M): Naar aangenomen wordt een aanduiding voor een produktieversie met ASh-83 stermotoren van 1417 kW (1900 pk).
  • Tu-2N: Voor het testen van Rolls-Royce Nene turbojet-motoren.
  • Tu-2 Paravan: 2 testtoestellen gebruikt voor het doorsnijden van kabels van kabelbalonnen.
  • Tu-2R: Verkenningsversie.
  • Tu-2RshR: Prototype, bewapend met 57mm-kanon voor in de romp.
  • Tu-2/104 (ANT-62T): All weatheronderscheppingsprototype.
  • Tu-2S RLS PNB-4: Geheimzinnige nachtjager prototype ontwikkeld onder leiding van de NKVD speciale sectie van V. Morgunov en P. Kuksenko. Uitgerust met de Sovjet-Gneis 5 radar. Bewapend met twee NS-45 snelvuurkanon. Ontwikkeling verondersteld te zijn begonnen in 1943. Voorloper van de Tupolev Tu-1.
  • Tu-2Sh: Shturmovik-grondaanvalsversie uit 1944.
  • Tu-2T: Torpedobommenwerper.
  • Tu-6: Verkenningsvliegtuig.
  • Tu-8 (ANT-69): Langeafstandsbommenwerper.
  • Tu-10 (ANT-68): General-purpose-bommenwerperprototype.
  • Tu-12: Prototype van een straaljager/bommenwerper versie.
  • UTB: Bommenwerper/trainer met Shvetsov ASh-21 motoren, ontwikkeld door Sukhoi OKB in 1946.

Around Wikia's network

Random Wiki