Wikia

Type 1 anti-tankkanon
Type1.jpg

Type

Anti-tankkanon

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Arsenal Osaka
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1939 / 1941-1945 / 1942-1945
Gebruiker(s) Japans leger
Specificatie

Afmetingen (lengte / lengte loop) - / 2,53 m
Gewicht 747 kg
Kaliber 47-mm
Mondingssnelheid AP: 824 m/sec
Vuursnelheid 15 schoten per minuut
Aanvoer achterlader
Munitie 47×285 mm
Traverse 60°
Elevatie -11° tot +19°
Gebouwd 2300
Gebruik (Landen) Japan

Zoals veel andere wapens was ook antitankgeschut schaars in Japan, en het land had slechts een beperkte capaciteit om ze te produceren. In 1934 was het 37-mm Type 94 kanon uitgebracht ten behoeve van de infanterie, maar zelfs toen al stond vast dat dit kanon te licht was. Daarom werd gelijktijdig de productie van het 37-mm antitankkanon Type 97 ter hand genomen, een licentiekopie van de Duitse 37-mm Pak 35/36. Pas in 1941 kwam een zwaarder kanon beschikbaar, het 47-mm Type 1 antitankkanon. Het ontwerp van de Type 1 was volkomen traditioneel, met twee benen en een sterk afgeschuind schild. Vergeleken met de toenmalige Europese ontwerpen was het kanon niet erg krachtig, maar de Japanners vonden het afdoende. Het had van het Duitse 37-mm kanon het voordeel van de semi-automatische schuivende kulas overgenomen, waardoor het een hoge vuursnelheid had van 15 granaten per minuut. Zoals bij veel Japanse wapens had bedieningsgemak een hoge prioriteit. De Type 1 was een handelbaar wapen en was relatief licht. In actie telde dat voordeel nauwelijks, want naarmate de geallieerden verder oprukten, werden deze kanonnen vaal statisch opgesteld en werden bemand door manschappen die zich liever dood vochten dan te capituleren. De productie van de Type 1 bleef altijd achter bij de vraag van het zwaar belaste Japanse leger toen de geallieerden op alle fronten oprukten. Daarom werden de Japanners gedwongen om allerlei antitankmaatregelen te benutten, variërend van het gebruik van scheepsgeschut en luchtdoelkanonnen tot de inzet van zelfmoordsoldaten met ladingen op stokken en blokken explosieven. In 1945 waren dergelijke aanvalsmethoden gemeengoed. Hoewel de Japanners snel leerden dat hun kleine tanks weinig uithaalden, besteedden ze toch een deel van de productie van de Type 1 aan de fabricage van een tankkanon voor hun Type 97 Chi-Ha tank. De Type 1 werd beschouwd als het standaard Japanse anti-tankkanon en de meeste ervan werden verstrekt aan antitankbataljons van regimenten en divisies. Het 47-mm antitankkanon bleef in productie in 1941 tot het einde van de oorlog in 1945.

VariantenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki