Wikia

Type 74
Type74

Type

Gevechtstank

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Mitsubishi Heavy Industries
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1962 / 1975-1988 / 1975-heden
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) Lengte (met kanon): 9,4 m / Romplengte: 6,7 m / 3,2 m / 2,7 m.
Gewicht 38 ton
Motor(en) Mitsubishi 10ZF Model 21, 10 cylinders diesel, 21.5 L van 750 pk (560 kW)
Prestaties (snelheid / bereik) 53 km/u / 300 km.
Bewapening 1x 105-mm Royal Ordnance L7A1 getrokken kanon / 1x 7,62-mm mitrailleur / 1x 12,7-mm M2HB machinegeweer.
Doorwaaddiepte 1 m
Hellingshoek 60°
Verticaal obstakel 1 m
Overschrijdend vermogen 2,7 m
Bemanning 4
Gebouwd 893
Gebruik (Landen) Japan

De Type 74 gevechtstank werd door Mitsubishi ontworpen voor het Japanse leger. Het eerste STB prototype was klaar in 1969 en de eerste productietanks volgden in 1975. De productie liep door tot halverwege de jaren tachtig, toen er zo'n 873 exemplaren waren gebouwd.

Het hoofdgeschut bestaat uit het Britse 105-mm L7A1 kanon, dat in twee assen gestabiliseerd is en voorzien kan worden van 55 granaten. Daarnaast is er een 7,62-mm coaxmitrailleur met 4500 patronen en een 12,7-mm machinegeweer met 660 patronen op het dak voor de verdediging tegen vliegtuigen. Aan beide zijden van de koepel zitten verder nog drie rookverspreiders. Het vuurleidingssysteem bestaat uit een ballistische computer en een laserafstandsmeter om de exacte afstand tot het doel beter te kunnen bepalen. Hierdoor wordt de kans op een directe treffer groter. Sommige modellen hebben een infrarood/wit zoeklicht links van het kanon. De bestuurder heeft ook infrarood-nachtzichtapparatuur.

Ongebruikelijk onderstelEdit

Het meest ongewone kenmerk van de Type 74 is zijn hydropneumatische onderstel, waardoor de bestuurder snel de hoogte van het voertuig kan aanpassen aan het terrein (variërend van 20 tot 65 cm). De bestuurder kan de tank zowel zijdelinks als overlangs doen kantelen. Het 105-mm kanon heeft een elevatieboog van 16° (-6,5° tot +9,5°), maar met het hydropneumatische systeem varieert dit tussen -12,5° en +15°. Dit is een zeer nuttige eigenschap als de tank van achter een verhoging vuurt of vanuit een talud.

Gespecialiseerde versiesEdit

Doordat Japan geen wapens mag exporteren, maakt alleen het Japanse leger gebruik van deze tank. De enige varianten van het Type 74 zijn de Type 78, een gepantserde bergingsvoertuig, en de Type 87, een gemotoriseerd platform voor de luchtverdediging. De Type 78 heeft een hydraulisch dozer/ankerblad voor op de romp, een lier en een hydraulische kraan aan de rechterkant. De Type 87 heeft de romp van de Type 74, maar dan met een nieuwe tweepersoons koepel, surveillance- en volgradars, een vuurleidingssysteem met laserafstandsmeter en de krachtige bewapening van twee 35-mm Oerlikon Contraves Type KDA kanonnen. Aan het eind van 1999 waren in totaal 45 Type 87's geleverd.

VariantenEdit

  • Type 74, eerste model
  • Type 74 model B
  • Type 74 Model C
  • Type 74 Model D
  • Type 74 Model E
  • Type 74 Model F
  • Type 74 Model G/Kai
  • Type 78: Gepantserd bergingsvoertuig.
  • Type 87: Zelfrijdend luchtafweergeschut.
  • Type 91: Gepantserde bruggenlegger.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki