Wikia

Type 94 Shiki Kenju
Type94.jpg

Type

Semi-automatisch pistool

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Nambu Rifle Manufacturing Company
Ontwerp Kijiro Nambu
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1929 / 1935-1945 / 1935-1945
Gebruiker(s) Japans Keizerlijk leger
Specificatie

Afmetingen (lengte / lengte loop) 183 mm. / 96 mm.
Gewicht 688 gr.
Kaliber 8-mm.
Mondingssnelheid 305 m/sec.
Vuursnelheid
Aanvoer rechte houder voor 6 patronen
Munitie 8x22mm Nambu
Gebouwd 71.000
Gebruik (Landen) Japan

In de jaren dertig van de vorige eeuw hadden de Japanse strijdkrachten een goed model automatisch pistool in gebruik dat bij de meeste Westerlingen bekend was als de Nambu (8-mm Pistool Type 14). Als gevolg van de Japanse bezetting van flinke delen van China in het midden van de jaren dertig, kon niet voldaan worden aan de vraag naar pistolen voor de groeiende Japanse strijdkrachten. Toen doemde een eevoudige oplossing op in de vorm van een 8-mm automatisch pistool dat in 1934 voor de commerciële markt was geproduceerd. Hiervan waren echter niet veel exemplaren verkocht, vooral omdat het wapen er merkwaardig en plomp uitzag. De strijdkrachten wisten de onverkochte voorraden van deze pistolen op te sporen en namen zelf de productie van een nieuwe serie ter hand. Deze wapens waren aanvankelijk alleen voor tankbemanningen en luchtmachtpersoneel. Echter, toen de productie in 1945 werd gestaakt, waren er 71.000 exemplaren gebouwd en was het pistool ook bij andere Japanse krijgsmachtonderdelen in gebruik.

Dit pistool, bekend als Type 94 Shiki Kenju (Japans voor Pistool type 94) was een van de meest belabberde dienstwapens die oit geproduceerd zijn. Het basisontwerp was in verschillende opzichten beroerd, het uiterlijk was 'fout' en het wapen lag niet goed in de hand. Daar kwam nog bij dat het wapen op mer punten onveilig was. Een deel van het trekkermechanisme stak aan de linkerkant uit de zijwand van het pistool. Als hierop werd gedrukt terwijl er een patroon in de kamer zat, ging het wapen af. Een ander kwalijk probleem school in het mechanisme dat ervoor moest zorgen dat slechts één schot werd afgevuurd als de trekker werd overgehaald. Dat zorgde er namelijk tevens voor dat de kogel kon worden afgevuurd vóórdat hij volledig in de kamer zat. Gecombineerd met klungelige fabricage en geringe materiaalkwaliteit leverde dit een wapen op dat waarschijnlijk gevaarlijker was voor zijn eigenaar dan voor het beoogde doelwit. Er zijn exemplaren gevonden waarbij op de buitenkant nog de vrij- of werktuigmachinesporen stonden en de hoeveelheid speling in het mechanisme van sommige exemplaren geft aan dat Type 94 geen pistool was om geladen bij je te dragen, laat staan af te vuren. De enige goede bestemming is die van verzamelobject.

Around Wikia's network

Random Wiki