Wikia

Type 95 Kurogane
Kurogane.jpg

Type

Verkenningsvoertuig

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Nihon Nainenki
Ontwerp Tetsushi Makita
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1935 / 1936 / 1936-1945
Gebruiker(s) Japanse leger
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 3,04 m / 1,50 m / 1,70 m
Gewicht 1100 kg
Motor(en) 2 cilinder viertakt V-1-A-F benzinemotor van 24,6 kW (30 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 75 km/u / 450 km
Bewapening geen
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 1
Gebouwd 4755

Gebruik (Landen)

Japan

De Type 95 Scout Car was een lichtgewicht verkenningsvoertuig,dat ontwikkeld was voor de Japanse militaire operaties bij de grens van Mantsjoerije met de Sovjet-Unie. Hier zorgden grensschermutselingen en ernstige gevechten voor een dringende behoefte aan lichte verkenningsvoertuigen met een vierwielaandrijving die goed over moeilijk begaanbaar terrein konden rijden. Het resultaat was de Type 95, waarvan er zo'n 4755 zijn gebouwd door Nihon Nainenki.
Het was vrijwel het enige in Japan zelf ontworpen voertuig van zijn type; de meeste andere militaire voertuigen in het Japanse leger waren ofwel van Amerikaanse origine of gebaseerd op Amerikaanse ontwerpen. De luchtgekoelde motor was ideaal voor operaties in Mantsjoerije en Noord-China, waar vaak een gebrek was aan schoon water en waar het vaak zeer koud was. Aanvankelijk waren er wat problemen met de vierwielaandrijving, maar deze werden al snel opgelost. De voertuigen hadden speciale banden, met zware rubberen loopvlakken, voor het uiterst moeilijk begaanbare terrein.

Het voertuig werd aangedreven door een 1400-cc tweecilinder viertakt V-1-A-F benzinemotor met een maximumvermogen van 24,6 kW. De motor had een compressieverhouding van 5:1 en een verwijderbare cilinderkop. De ontsteking geschiedde door middel van een hoogspanningsmagneet met een 12-volt generator voor het opladen van de accu; er werd een 12-volt elektrische startmotor gebruikt. De oliedruk werd op peil gehouden door een tandwielpomp en er was ook een conventionele brandstofpomp. De hoofdbrandstoftank had een inhoud van 35 liter en er was een reservetank van 4 liter. Per uur werd ongeveer 4 liter benzine verbruikt. Het voertuig had een enkelvoudige droge plaatkoppeling. De voetremmen werden mechanisch bediend en hadden een noodontkoppelingssysteem.

Around Wikia's network

Random Wiki