Wikia

Vesikkoa

De Vesikkoa is het prototype van de Type II duikboten.

In 1935 haalde Duitsland een streep door het verdrag dat het land verbood om onderzeeërs te bouwen en drukte een Engels-Duits verdrag door dat de bouw toestond van een onderzeebootvloot die maximaal 45% van de sterkte van de Britse zou bedragen. Dat stelde admiraal Dönitz voor de taak om het beschikbare tonnage op te delen in onderzeeërs die optimaal de Duitse strategische belangen zouden dienen. Eén eis betrof een kustonderzeeër die ruwweg leek op de UB-serie die met succes rond de Engelse kust had geopereerd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tijdens de jaren waarin het eerste verdrag gold, hadden de Duitse ontwerpers hun expertise op peil gehouden met exportontwerpen. Het prototype van de Type IIA is te herkennen in de Vesikko, die op zijn beurt gebaseerd was op de UB II en de latere UF. De boot werd in 1933 in Finland naar Duits ontwerp gebouwd.

ProductieEdit

De Type IIA werd snel in productie genomen na goedkeuring van de plannen en bleek buitengewoon wendbaar te zijn. In 25 seconden kon de boot onder water verdwenen zijn. Hun profiel en hun energieke prestatieniveau boven water leverden hem de bijnaam 'kano' op. Door hun geringe afmetingen lieten ze ruimte voor de bouw van grotere onderzeeërs binnen de termen van het verdrag, maar daardoor hadden ze wel een zeer beperkte actiradius. De latere versies, de Type IIB, Type IIC en Type IID waren dan ook steeds langer. De Type II B had grotere bunkers en actiradius, de Type IIC leek op de IIB maar had sterkere motoren en de Type IID had zadeltanks.

Het ontwerp bestond uit een enkelvoudige romp met een trimtank aan weerszijden van de drukromp en een inwendige snelduiktank midscheeps. De boot had maar drie lanceerbuizen en weinig extra torpedo's aan boord en kon ook een voorraad mijnen als alternatieve bewapening meenemen. Toen de onderzeebootoorlog zich naar de Atlantische Oceaan verplaatste, werd de bouw van de Type II in 1941 gestaakt. De boten werden nadien veel gebruikt voor training en proefnemingen, waaronder experimenten met snorkels. Er werden in totaal zes Type IIA's, 20 Type IIB's, acht Type IIC's en 16 Type IID's gebouwd voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.

LinksEdit

Specificatie Type IID.
Type: Kustonderzeeër.
Bouwfirma: Deutsche Werke, Germaniawerft, Flender Werke
Kiel gelegd: 1935.
Te water: 1935-1940.
In dienst: 1935-1945.
Afmetingen: Lengte: 43,95 m ; Breedte midscheeps: 4,87 m ; Diepgang: 3,9 m.
Waterverplaatsing: 314 ton aan de oppervlakte ; 364 ton onder water.
Voortstuwing: 2x MWM RS 127S 6-cilinder dieselmotoren van 522 kW (700 as-pk) ; 2x SSW PGVV 322/26 elektromotoren van 306 kW (410 as-pk).
Prestaties: Snelheid aan de oppervlakte:13 knp (24 km/u) ; onder water: 7,5 knp (14 km/u) ; Bereik aan de oppervlakte: 6500 km aan 12 knp (22 km/u) ; onder water: 105 km bij 4 knp (7,4 km/u).
Bewapening: 1x (later 4) 20-mm AA en drie voorwaarts gerichte 533-mm torpedobuizen met zes torpedo's.
Bemanning: 25.
Gebruiker(s): Duitsland ; Sovjet-Unie (na-oorlogs: U 9, U 18, U 24).

Around Wikia's network

Random Wiki