Wikia

USS Ranger
Ranger.jpg

Type

Vliegdekschip

Land van herkomst

USA
Bouwfirma Newport News Shipbuilding & Drydock Co.
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1930 / 1933 / 1934-1946
Gebruiker(s) Amerikaanse marine
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 234,39 m. / 33,37 m. (vliegdek) / 6,83 m.
Bepantsering Dekken: 25 mm., waterlijn en rompschotten: 51 mm.
Bewapening 1941: 8x 127-mm AA, 24x 27,9-mm AA en 24x 12,7-mm AA

1945: 8x 127-mm AA, 24x 40-mm AA en 46x 20-mm AA

Vliegtuigen 76, maximum 86
Voortstuwing 2 stoomturbines en 6 boilers van 39.890 kW, twee schroefassen
Waterverplaatsing 14.575 ton standaard, 17.577 ton volbeladen
Snelheid/Bereik 29,3 knp
Bemanning 1788 (2000 in oorlogstijd)

Einde

Verkocht als schroot en gesloopt in 1947.

Het eerste Amerikaanse vliegdekschip dat als zodanig ontworpen en gebouwd werd, was de USS Ranger (CV-4). Het was een ontwerpoefening van een marine die nog hoegenaamd geen ervaring had met vliegdekoperaties. Het Vlootverdrag van Washington had bepaald dat het maximale tonnage voor nieuwe vliegdekschepen de 69.000 ton niet mochten overschrijden. Individuele schepen mochten niet meer dan 22.000 ton meten. De nieuwe carrier van de US Navy had een veel geringere waterverplaatsing, zodat er zoveel mogelijk vliegtuigen op konden worden meegevoerd. De Ranger was primair een vliegdekschip, en andere kenmerken van marineschepen waren eraan ondergeschikt gemaakt. Zo was het schip langzamer, lichter bewapend en lichter gepantserd dan de vliegdekschepen van andere marines, maar voerde relatief veel vliegtuigen mee.

De hangars en het vliegdek van de Ranger waren zonder zijbeplating op de romp geplaatst en droegen dan ook niet bij aan de contructieve sterkte van het schip. De Ranger werd oorspronkelijk ontworpen zonder dekopbouw, maar later werd geconcludeerd dat er toch een eiland nodig was, al was het alleen al voor de vliegdekoperaties. In combinatie met andere veranderingen voerde dit het tonnage op tot ver boven de voorziene 13.800 ton. Een consequentie van het vlakke vliegdek was de installatie van zes schoorstenen die zijdelings omlaag konden worden geklapt wanneer er werd gevlogen. Het schip bezat vrijwel geen bepantsering. Het dek was met 25 mm zeer licht gepantserd en rond de machinekamer was een eveneens lichte waterlijnbepantsering van 51 mm aangebracht. Als bewapening voerde de Ranger acht 127-mm L/25 luchtdoelkanons in enkelvoudige opstellingen mee. De oorspronkelijke air group van het schip omvatte 36 bommenwerpers, 36 jagers en vier vliegtuigen voor andere taken. Het schip had een enkele vliegtuiglift, één katapult vooraan het vliegdek en drie kranen aan weerszijden voor het uitzetten en binnenhalen van watervliegtuigen en sloepen. De Ranger voerde 514.210 liter vliegtuigbrandstof mee.

De Ranger werd in september 1931 te Newport News op stapel gezet en in februari 1933 te water gelaten. Het schip haalde tijdens proefvaarten een snelheid van 29,9 knopen bij een waterverplaatsing van 16.169 ton en een vermogen van 40.730 kW. In juli 1934 werd het schip officieel operationeel, maar de prestaties waren bedroevend. De kapitein meldde dat het schip regelmatig te zeer te keer ging voor vliegoperaties. De bepantsering en bewapening werden bovendien ontoereikend geacht voor frontlijntaken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de bewapening opgevoerd en een derde toren voor vliegoperaties op het eiland geplaatst, maar de operaties waaraan de Ranger deelnam, bleven beperkt tot de Noord-Afrikaanse landingen in november 1942 en een vliegdekschipraid op Noorwegen in 1943 in combinatie met elementen van de Britse Home Fleet. Daarna werd de Ranger alleen nog maar als trainingsvliegdekschip gebruikt. Het boordgeschut werd vervangen door radarapparatuur.

In 1945 werd de Ranger gebruikt voor enkele van de eerste proeven met AEW-toestellen (Airborne Early Warning, vroegtijdige waarschuwing vanuit de lucht). Tegen die tijd was het schip bewapend met slechts 46 20-mm luchtdoelkanons. In januari 1947 werd het schip verkocht en gekannibaliseerd voor andere schepen.

Around Wikia's network

Random Wiki