Wikia

V-1.jpg

Een Fieseler Fi 103 V-1 wordt naar zijn lanceerrail gebracht. De relatief simpele maar afschrikwekkende V-1 was uiterst inaccuraat omdat de technologie van toen nog geen betrouwbare geleidings- en doelvolgsystemen kon ontwikkelen.

De eerste zelfgeleide raket uit de geschiedenis kreeg als bijnaam V-1 (Vergeltungswaffe-1, vergeldingswapen 1) hoewel zijn eigenlijke naam Fieseler Fi 103 was. Het wapen droeg ook de 'dekmantelnaam' FM 76 (luchtafweeroefendoel 76).

De ontwikkeling van deze kruisraket begon in 1942, toen Generalfeldmarschall Milch toestemming gaf voor de ontwikkeling van de Schmidt pulsejet, een nieuw soort straalmotor die een goedkoop geproduceerde 'vliegende bom' kon voortstuwen. De eerste gemotoriseerde vlucht was op 24 december 1942 en na vele vertragingen startten op 13 juni 1943 de bombardementen op Londen.

Aanval op LondenEdit

De V-1 was uiterst inaccuraat, maar Londen vormde een ideaal doelwit. De bom werd door een chemisch aangedreven zuiger over een schuin oplopende rail gelanceerd. Honderden lanceerinrichtingen nabij het Kanaal werden vernietigd door geallieerde toestellen. Gelukkig voor Groot-Brittannië werden de geplande 3000 lanceringen per dag nooit gehaald. (De piek lag op 316 lanceringen vanaf 38 lanceerinstellingen op 2 augustus 1944). Niemand die destijds in zuid-oost Engeland was, is het geluid vergeten van de naderende bommen, de plotselinge stilte als de motor uitviel en de oorverdovende explosie die enkele tellen later klonk.

LuchtlanceringenEdit

Er werden meer dan 1200 V-1's vanuit Heinkel He 111H-22 bommenwerpers gelanceerd en begin 1945 vielen zo'n 2450 exemplaren op Antwerpen en Brussel. Er waren verschillende varianten, zoals de lange-afstandstypes met een grotere spanwijdte en een houten omhulsel om de lading. In totaal werden meer dan 29.000 V-1's gebouwd, vrijwel allemaal door tewerkgestelde jongens en mannen in de Mittelwerke. De Reichenberg IV versie werd gevlogen maar niet operationeel ingezet.

Specificatie: Fi 103
Type: Kruisraket.
Bouwfirma: Gerhard Fieseler Werke.
In dienst: 1944-1945.
Afmetingen: Lengte: 8,3 m (korte neus: 7,7 m) ; Spanwijdte: 5,3 m
Gewicht: Lanceergewicht: +/- 2180 kg.
Aandrijving: Een Argus-Schmidt 109-014 pulsejet met een frequentie van ongeveer 47 Hz voor een stuwkracht van 2,94 kN op zeeniveau.
Prestaties: Snelheid: 600 km/u (vanaf 1944: 800 km/u) ; Bereik: 240 km standaard, met verlengd bereik: 320 km.
Geleiding: Een automatische piloot hield koers vanaf de lanceerbaan en een propellerlog mat de afstand. Op het geschikte moment werd de brandstoftoevoer afgesloten en de duik ingezet.
Besturing: Alleen hoogteroeren en richtingsroer.
Wapenkop: 850 kg of met verlengd bereik 454 kg conventioneel.
Gebruiker(s): Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki