Wikia

Img 7 6788 2.jpg

Twee VCC-2 pantservoertuigen verlaten een landingsvaartuig tijdens een oefening.

OTO Melara uit La Spezia - bekend om zijn marinewapens en tegenwoordig Otobreda geheten - was sinds de jaren zestig betrokken bij het ontwerp en de productie van pantservoertuigen en heeft vele duizende M113 rupsvoertuigen voor het Italiaanse leger gebouwd onder licentie van FMC uit Amerika.

Hoewel de M113 een prima voertuig is, heeft hij twee nadelen: zijn onbeschermde 12,7-mm machinegeweer en het ontbreken van de mogelijkheid voor de infanteristen om van binnen uit het voertuig te schieten. De M113 werd op deze punten aangepast en na tests door het Italiaanse leger aangenomen als de VCC-1, of de meer gangbare naam Camillino. Er werden tot 1983 meer dan duizend van deze voertuigen aan het Italiaanse leger geleverd. In dat jaar startte de levering aan Saoedi-Arabië van tweehonderd voertuigen met de verbeterde Emerson TOW-lanceerinrichting zoals die ook waren geïnstalleerd op de in de VS gebouwde M901.

Het voorste gedeelte van de VCC-1, die actief in dienst was in Somalië, is identiek aan die van de M113. De bestuurder zit linksvoor met de motor rechts van hem. De rest van het voertuig is nieuw: de commandant zit achter de bestuurder en beschikt over een koepel en periscopen. Het 12,7-mm M2HB machinegeweer bevindt zich rechts van de bestuurder in een koepel die 360° in de rondte kan draaien. Zij- en achterkant zijn voorzien van pantserbescherming.

TroepencompartimentEdit

Het troepencompartiment zit achterin met aan de bovenzijde twee aan het zicht onttrokken schietgaten. In de motorisch bedienbare achterdeur bevindt zich nog een schietgat. In het midden van de romp aan de achterzijde zit de schutter die het 7,62-mm machinegeweer bedient. Om meer plaats in het troepencompartiment te genereren is de brandstoftank verwijderd. De diesel wordt in twee externe tanks aan de achterzijde van de romp meegevoerd, aan weerszijden van de deur.

De VCC-1 is amfibisch. In het water behaalt hij een snelheid van 5 km/u. Voordat het gevechtsvoertuig het water in gaat, wordt de boeggolfkeerplaat aan de voorzijde van de romp opgericht en de twee elektrische lenspompen geactiveerd.

De basisversie is de VCC-1 Mk 1 zoals hierboven beschreven. De VCC-1 Mk 2 (niet in Italiaanse dienst) heeft een op afstand bedienbaar 12,7-mm machinegeweer en het VCC-1 Mk 3 prototype heeft een 20-mm kanon op het dak. De VCC-2 variant is in principe de in Italië gebouwde M113 met extra bepantsering aan voor- en zijkanten.

VariantenEdit

  • VCC-1 Mk 1: Basismodel.
  • VCC-1 Mk 2: Voorzien van een elektrisch bediend 12,7-mm machinegeweer in een koepel.
  • VCC-1 Mk 3: Voorzien van een 20-mm kanon in een koepel.
  • VCC-2: In licentie gebouwde M113 met pantserplaten aan zij- en voorkant.

LinksEdit

Specificatie VCC-1 Camillino
Type: Gepantserd gevechtsvoertuig voor troepen.
Bouwfirma: OTO Melara/ Otobreda.
Afmetingen: Lengte: 5 m ; Breedte: 2,7 m ; Hoogte: 1,8 m.
Gewicht: 11.600 kg.
Motor: Een GMC Model 6V-53 6 cilinder watergekoelde dieselmotor van 160 kW (215 pk).
Prestaties: Max. snelheid op de weg: 64 km/u ; Bereik op de weg: 550 km.
Bewapening: 1x 12,7-mm machinegeweer in een koepel op het dak ; 1x 7,62-mm machinegeweer aan de achterkant ; 1x 20-mm Rheinmetall MK 20 Rh 202 kanon in een koepel op het dak.
Doorwaden: Amfibisch.
Verticale hoek: 60°.
Verticaal obstakel: 61 cm.
Overschrijdend vermogen 1,7 m.
Bemanning: 2 + 7 soldaten.
Gebruiker(s): Italië, Saoedi-Arabië

Around Wikia's network

Random Wiki