Wikia

Northumberland Naval Gun.jpg

4,5-inch Mk 8 geschut op de HMS Northumberland

De Britse Royal Navy gebruikte het middelzware 4.5-inch (114-mm) geschut al sinds de Tweede Wereldoorlog als standaardwapen. Midden jaren zestig begon de Royal Arnament Research and Development Establishment een geheel automatische versie te ontwikkelen ter vervanging van de semi-automatische versie te ontwikkelen ter vervanging van de semi-automatische dubbele Mk-6 geschutstoren. Bij het ontwerp van de nieuwe toren ging men uit van de Abbot van het Britse leger, een gemechaniseerd kanon. Zo ontstond het radargestuurde 4.5-inch Mk 8 DP kanon (Dual Purpose,voor lucht- en oppervlaktedoelen). Het is een L/55 wapen, voorzien van mondingsrem en rookgasafzuiging. De koepel zelf werd ontworpen door Vickers en is voorzien van een gepantserd schild dat met glasvezel versterkt is, een eenvoudig munitie-aanvoersysteem en afstandsbediening. Eén voorraad gebruiksklare granaten kan in de basis van de toren worden opgeslagen en van een afstand worden afgevuurd vanuit een controlekamer, zonder dat personeel benedendeks bij het laadsysteem hoeft te zijn.

Het wapen kan vijf types kant en klare granaten afvuren: brisant, chaff, oefengranaten voor oppervlaktedoelen, luchtafweer-brisantoefengranaten (met contactontsteking, nabijheidsontsteking, ontsteking op afstand of tijdontsteking) en lichtgranaten. Behalve de Britse Royal Navy hebben ook andere marines de Mk 8 in gebruik, onder meer die van Argentinië, Brazilië, Iran, Libië en Thailand.Het Mk 8 kanon werd in de Falklandoorlog in 1982 volop operationeel ingezet, vooral voor kustbombardementen en voor het geven van vuursteun. Met dit wapen bracht het Britse schip HMS Alacrity ook het Argentijnse bevoorradingsschip Isla de los Estados tot zinken.

Specificatie: Vickers 4,5-inch Mk 8
Type: Scheepsgeschut
Bouwfirma: Royal Armament Research and Development Establishment (Mod 0), Royal Ordnance Defence (Mod 1)
In dienst: Vanaf 1972 (nog altijd actief)
Gewicht: ?
Kaliber: 4,5-inch (114-mm)
Mondingssnelheid: 870 m/sec
Elevatie: -10° tot +55°
Max. vuursnelheid: 25 schoten per minuut
Effectief bereik: 23 km tegen oppervlakteschepen, 6 km als luchtdoelgeschut.
Gewicht granaat: 21 kg.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië, Iran, Brazilië, Libië,Thaïland.

Around Wikia's network

Random Wiki