Wikia

Vimy (2)

Een Vickers Vimy kort na de oorlog.

Het prototype van de Vickers F.B.27 Vimy vloog op 30 november 1917 voor het eerst. Net als de Airco (de Havilland) D.H.10 Amiens en de Handley Page V/1500 moest het toestel strategische bombardementen vanuit Groot-Brittannië op Duitsland mogelijk maken.

Voor de wapenstilstand van 11 november 1918 werden er enkele toestellen bij Britse squadrons in Frankrijk gestationeerd, maar geen ervan werd tijdens de oorlog operationeel ingezet. De F.B.27A Vimy Mk II werd in productie genomen, maar de aanvankelijke grote order werd vanwege het einde van de oorlog teruggebracht tot 230 stuks. Pas in juli 1919 was de Vimy volledig operationeel bij No.58 Squadron in Egypte. Daarna volgden andere eenheden in het Midden-Oosten en vervolgens in Groot-Brittannië zelf. Het toestel bleef een prominente rol spelen tot het in de jaren 1924-1925 door de Vickers Virginia werd vervangen.

Lange-afstandsvluchtenEdit

De Vimy heeft zich onsterfelijk gemaakt in de annalen van de luchtvaartgeschiedenis door enkele sensationele eerste vluchten, waaronder de eerste Atlantische-Oceaanoversteek van west naar oost door John Alcock en Arthur Brown, de eerste vlucht van Engeland naar Australië door Ross en Keir Smith en hun bemanning, en de eerste vluchtpoging van Engeland naar Zuid-Afrika door Pierre van Ryneveld en Christopher Q. Brand, waarvan de laatste etappe werd afgelegd per D.H.9. De laatste variant van de Vimy was het Vickers Vermon bommenwerper/transportvliegtuig, dat in 1921 werd gebruikt bij politionele acties in Irak. Ze vlogen bij Nos. 45 en 70 Squadrons te Hinaidi en voerden niet alleen hun basistaken uit, maar werden ook als vliegende ambulances gebruikt en speelden een rol bij het openen van de luchtpostroute van Caïro naar Bagdad.

VariantenEdit

  • F.B.27 Vimy: Prototypes, vier gebouwd.
  • F.B.27A Vimy II: Tweemotorige zware bommenwerper voor de RAF.
  • Vimy Ambulance: Ambulance-versie voor de RAF.
  • Vimy Commercial: Civiele transportversie.

linksEdit

Specificatie Vickers Vimy
Type: Zware lange-afstands bommenwerper.
Bouwfirma: Vickers Limited.
Ontwerper: Reginald Kirshaw Pierson.
Eerste vlucht: 30 november 1917.
Introductie: 1919.
Uit dienst: 1933.
Afmetingen: Lengte: 13,27 m ; Spanwijdte: 20,75 m ; Hoogte: 4,76 m ; Vleugeloppervlak: 122,44 m².
Gewicht: Leeg: 3222 kg ; Max. startgewicht: 4937 kg.
Motoren: 2x Rolls-Royce Eagle VIII 12-cilinder V-motoren van 268 kW (360 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid: 166 km/u ; Plafond: 2135 m ; Vliegbereik: 1448 km.
Bewapening: Een Lewis 7,7-mm mitrailleur op een Scarff-ring in de neus en op de rug ; maximaal 1123 kg aan bommen aan externe rekken.
Gebruiker(s): Militair: Groot-Brittannië ; Civiel: China, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki