Wikia

HMS Victoria (1887)
Victoria

Type

Slagschip

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Armstrong Whitworth Elswick Yard
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1885 / 1887 / 1890
Gebruiker(s) Royal Navy
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 100 m / 21 m / 8,15 m
Bepantsering romp: 457 mm / schotten: 406 mm / geschuttoren: 432 mm / redout: 457 mm / barrerijschermen: 76-152 mm / dekken: 76 mm / commandotoren: 51-356 mm
Bewapening 2x BL 16.25 inch (413-mm) MK I kanons, 1x BL 10 inch (254-mm) MK I kanon, 12x BL 6 inch (152-mm) kanons, 12x 6 ponder snelvuurkanons, 9x 3 ponder snelvuurkanons, 6x 356-mm torpedobuizen
Vliegtuigen geen
Voortstuwing 2x Humphrey & Tennant triple-expansiemachines die 10.605 kW leveren aan 2 schroeven
Waterverplaatsing 11.200 ton
Snelheid/Bereik 16 knp opvoerbaar tot 17,3 knp /
Bemanning 430, als vlaggenschip: 583

Einde

Bij een ongeluk geramd en gezonken op 22 juni 1893

De zes schepen uit de Admiral klasse werden gebouwd uit drie subvarianten als barbetteschepen, in een poging eerste-klas oorlogsschepen te creëren met grote vuurkracht, snelheid en vaartduur maar een bescheiden, en dardoor betaalbare romp. De schepen hadden uitstekende eigenschappen, maar er kwam publiekelijk en professioneel kritiek op het feit dat ze weinig bescherming boden. In de Victoria klasse legde de admiraliteit zich zodoende toe op het torenschip. Ontworpen door Nathaniel Barnaby als de Britse tegenhanger van de Franse Hoche klasse en Marceau klasse, boden de twee schepen uit de admiral klasse in bergelijking goede bescherming, en hoewel hetgebruik van geschuttorens in plaats van barbettes het hoofdgeschut beter beschermde, was het romppantser van de bieuwe schepen weinig beter dan dat van de barbetteschepen. Het basisontwerp van de Victoria klasse was in feite een verbeterde versie van de ramschepen met geschuttorens uit de Conqueror klasse (tweede helft van de periode 1870-1880), maar met een groter rompformaat zodat het werkelijk schepen uit de eerste klasse waren. De twee 413-mm achterladers van het hoofdgeschut stonden in eengeschuttoren op het voorschip, daar deze opstelling werd gezien als een betere gewichtsverdeling dan een paar kanons in geschuttorens voor en achter de opbouw. Zoals bij de HMS Benbow, de laatste 'Admiral', werden 413-mm kanons vooral gebruikt om de druk op de productie van de anderszins standaard344-mm te verlichten.

De citadel was qua concept vergelijkbaar met die van de Admirals, maar iets groter met een lengte van 49,4 m. Het hoofddek boven de citadel en het benedendek voor en achter de citadel waren 76 mm dik. De hoofdgeschuttoren werd onderaan beschermd door een peervormige redoute die naar de voorzijde van de citadel liep. Het tweede geschut bestond uit 152-mm kanons die door de 76 mm dwarsscheeps schot in voor- en achtergroepen werd verdeeld, en werd aan weerszijden beschermd tegen enfileervuur met 152-mm schoten. Eén 254-mm kanon stond onbeschermd op het spardek voor achterwaarts vuur omdat het hoofdgeschut beperkt bleef tot voorwaarts vuur.

De schepen uit de Victoria klasse waren de eerste slagschepen met triple-expansiemachines, en acht kolenketels met een druk half zo groot als schepen uit de Admiral klasse stonden in vier compartimenten. Voor het eerst bij een Brits oorlogsschip stonden de twee schoorstenen zij aan zij. De HMS Victoria, gebouwd door Armstrongs in Elswick (hun eerste slagschip) en voltooid in maart 1890, had oorspronkelijk korte schoorstenen, maar deze werden later, in 1890, met 5,2 m verhoogd. De HMS Sans Pareil, gebouwd door Thames Iron Works in Blackwll, werd voltooid in juli 1891 met de langere schoorstenen. De bouw van elk schip werd zo'n 16 maanden vertraagd door de late levering van hun hoofdgeschut. De schepen voeren goed en hun machines bleken krachtiger dan ontworpen. De vaartuigen uit de Victoria klasse, iets betere zeeschepen dan die uit de Admiral klasse, waren stabiel en beter in staat om op woelige zee hun snelheid te behouden. Ze hadden echter een laag vijboord zodat het voorste deel overspoelde, een belemmering voor de voorste geschuttoren. Op 22 juni 1893 verging de Victoria, het vlaggenschip van de Middellandse Zeevloot tijdens vlootmanoeuvres voor de kust van Tripoli als gevolg van een aanvaring met de HMS Camperdown. De Sans Pareil werd in 1907 verkocht voor de sloop.

Around Wikia's network

Random Wiki