Wikia

Militaria Wiki

Vittorio Veneto, Italiaans slagschip

489pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Vittorio20veneto.jpg

Type

Slagschip

Land van herkomst

Italië
Gebruiker(s) Regia Marina
Ontwerp Generaal Umberto Pugliese
Productie (kiel / te water / in dienst) Oktober 1934 / Juli 1937 / Augustus 1940
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / diepgang) 237,8m / 32,9m / 10,5m
Bepantsering Gordel 60-345mm / Dekken 165mm / Torens 200-280mm.
Bewapening Negen 15-inch kanons ; 12 6-inch DP ; 12 90-mm AA ; 20 37-mm AA en 16 20-mm AA.
Vliegtuigen 2 tot 3 watervliegtuigen: IMAM RO.43 of Reggiane Re.2000
Voortstuwing 8 Yarrow boilers, 4 Belluzzo stoomturbines met een vermogen van 100.000 kW (140.000 as-pk) naar vier schroefassen.
Waterverplaatsing 43.620 ton standaard / 45.750 ton geladen.
Snelheid / Bereik 31.45 knp (58,25 km/u) / 3920 zeemijl (7260 km aan 20 knp).
Bemanning 1872, 1910 als vlaggenschip.
Einde Op 1 februari 1948 uit dienst genomen, tussen 1948 en 1950 verschroot te La Specia
De Littorio, de Vittorio Veneto en later de Roma vormden de trots van de Italiaanse vloot bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Ze waren in Taranto gestationeerd en gehoopt werd dat ze met hun snelheid en zware bewapening de Britse vloot in de Middellandse Zee zouden intimideren. Beide eerstgenoemde schepen voeren uit om de Royal Navy te bestrijden, maar ze misten de slag bij Calabrië op 9 juli 1940. De Vittorio Veneto bleef tijdens de Britse raid op Taranto in november 1940 wonderbaarlijk buiten schot, maar kwam er minder goed af tijdens de volgende ramp die de Italiaanse marine trof : de Slag bij Matapan. Op 28 maart 1941 kwam de Veneto in actie tegen Britse konvooien die troepen vanuit Griekenland naar Kreta en Alexandrië evacueerden, maar werd getroffen door een torpedo die was afgevuurd door een Fairey Albacore van HMS Formidable. De 18-inch torpedo trof om 15.21 uur doel aan bakboord ter hoogte van de Y-toren. De buitenste bakboordschroef was uitgeschakeld en het schip maakte veel water, maar wist onder eigen stoom naar het noordwesten te ontkomen. In de avondschemer volgden nieuwe Britse aanvallen, waarbij de Vittorio Veneto werd gemist, maar de kruiser Pola buiten gevecht werd gesteld.

In 1942 werd de Vittorio Veneto het eerste Italiaanse slagschip dat uitgerust werd met een radarsysteem, een "Gufo" E.C. 4.

Terug naar TarantoEdit

Aan boord werd hard gewerkt om de lekken te dichten. Om 20.34 uur maakte de Vittorio Veneto alweer 19 knopen en ontkwam naar Taranto.De Pola en haar twee zusterschepen werden intussen door de Royal Navy vernietigd. In december 1941 werd de Vittorio Veneto getroffen door een torpedo van de Britse onderzeeër HMS Urge. Weer verdween het schip voor drie maanden in dok. Medio juli kwam het samen met zusterschip Littorio in actie tegen een Brits konvooi,maar de Italianen verloren het initatief,waarna het schip verder vrijwel doorlopend in La Spezia bleef liggen omdat Taranto constant vanuit de lucht werd aangevallen. Op 5 juli 1943 werd de Vittorio Veneto door Geallieerde bommen beschadigd. In september stoomde het schip op naar Malta om te worden overgedragen aan de Britten. De bemanning moest werkeloos toezien hoe de Roma door een Duitse zwefbom tot zinken werd gebracht met het verlies van meer dan 1200 mensenlevens. De Vittorio Veneto werd in Alexandrië aan de ketting gelegd terwijl de Geallieerden over het lot van de Italiaanse oorlogsschepen beschikten. Even werd overwogen om de beide 'Littorio's' tot snelle escortecarriers voor de Stille Oceaan om te bouwen, maar daarvoor was hun actieradus ontoereikend. Ze keerden in 1946 naar Italie terug, maar mochten door de naoorlogse Italiaanse marine niet gebruikt worden. In 1951 werden ze tegen de schrootwaarde verkocht.

In actieEdit

RN Vittorio Veneto.jpg

De vittorio Veneto tijdens de Slag bij Kaap Spartivento.

* 1940:

** 1 September, Operatie Hats: Bevoorrading van het eiland Malta. Dit was een grote kans om de Britse vloot in de Middellandse Zee te vernietigen, wat kennelijk niet de bedoeling was van de Comando Supremo.

** 29 September, Operatie MB-5: Bevoorrading van het eiland Malta, geen contact met de Britse vloot.

** 11-12 November, Slag bij Taranto: Britse luchtaanval op de haven van Taranto en de aldaar voor anker liggende Italiaanse vloot. Twee aanvalsgolven van 12 en 9 Fairey Swordfish torpedovliegtuigen stegen op van het vliegdekschip HMS Illustrious. De eerste aanval begon rond 23.00u, waarbij de RN Littorio een eerste maal werd getroffen door twee torpedo’s. De tweede aanval begon rond 23.40u, terug werd de RN Littorio getroffen door een torpedo. Torpedo’s die op het slagschip RN Vittorio Veneto werden afgevuurd raakten de bodem van de haven en kwamen daar tot ontploffing nog voor dat ze het slagschip hadden bereikt.

** 17 November, Operatie White: Britse poging om op veertien vliegtuigen – twaalf Hawker Hurricanes en twee Blackburn Skua’s – vanaf het vliegdekschip HMS Argus op Malta af te leveren. De operatie werd bemoeilijkt door de aanwezigheid van deItaliaanse vloot, waardoor de vliegtuigen voortijdig moesten opstijgen, en door slecht weer, met als gevolg dat slechts vijf vliegtuigen op Malta aankwamen.

** 27 November, Slag bij Kaap Spartivento (La battaglia di capo Teulada): Het doel was een bevoorradingskonvooi (Operatie Collar) voor Malta te onderscheppen. Om 12.00u raakte de Italiaanse en Britse vloot slaags vanop een afstand van 24 km., waarbij de Italiaanse Torpedojager Lanciere zwaar werd beschadigd en de Britse HMS Berwick lichte schade opliep.

In de volgende paar minuten werden de rollen in het voordeel van de Britten gedraaid, toen de HMS Renownde afstand tussen haar en de Italiaanse kruisers verkleinde. Dit gewin werd snel teniet gedaan toen de Vittorio Veneto het vuur om 13:00 van een afstand van 26,5 km. opende. De RN Vittorio Veneto vuurde negentien granaten in zeven salvo’s van lange afstand af en dat was genoeg voor de nu kansloze Britse kruisers, die rechtsomkeert maakten na het vierde salvo. Beide strijdmachten bliezen de aftocht, de slag duurde in totaal 54 minuten en aan beide zijden was er slechts lichte schade.

* 1941:

** 27 Maart, Slag bij Gavdos (Griekenland): Slechts enkele schoten werden door beide partijen afgevuurd, rond 22.00u maakte de RN Vittorio Veneto rechtsomkeer, waarna verder geen contact werd gemaakt met de Britten.

** 28 Maart, Slag bij Matapan: Drie dagen durende zeeslag. De Italiaanse verliezen waren zwaar: drie zware kruisers (Zara, Fiume en Pola) en twee torpedobootjagers (Alfieri en Carducci). De Britten verloren slechts een torpedobommenwerper.

Toen de Britten bezig waren met de Italiaans overlevenden uit het water te halen verschenen Duitse vliegtuigen op het strijdtoneel en vielen de Britse schepen aan. Cunningham besloot om het gebied te verlaten maar zond eerst open over de radio de positie van de overlevenden door naar Rome. De Italianen lieten weten dat het hospitaalschip Gradisca onderweg was naar het gebied. 2300 Italianen kregen een zeemansgraf.

De RN Vittorio Veneto bereikte, beschadigd door een torpedo, de haven van Taranto.

** 27 september, Konvooi Albert: Onderschepping van een konvooi naar Malte, geen contant gemaakt.

** 14 December, Begeleiding van konvooien in de Middellandse Zee: Afgelast.

* 1942:

** 15 Juni, Operatie Vigorous: Onderschepping van een groot Brits konvooi dat vanuit Alexandrië op weg was naar Malta, samen met haar zusterschip RN Littorio. Het kovooi kreeg het bevel terug te keren naar Alexandrië, de beide Italiaanse schepen keerden terug Taranto, daarbij werd de RN Littorio beschadigd door een torpedo afgeworpen door een Vickers Wellington.

* 1943:

** 9 September, overgave van de vloot: Na de overgave op 8 September werd de RN Vittorio Veneto naar Egypte gevaren en werd aan de ketting gelegd in de Bittermeren (zoutmeer tussen het noordelijke en zuidelijke deel van het Suezkanaal). Een voorstel om het schip te laten meevechten met de geallieerden nabij Zuid-Frankrijk en de Stille Oceaan, werd afgewezen om politieke en operationele overwegingen. Na de oorlog werd ze naar Engeland gevaren als oorlogsbuit, later werd ze terug gevaren naar Italië en in 1948 verschroot.

In 1969 kreeg een helikoptercarrier dezelfde naam, de Vittorio Veneto (550), dit schip deed dienst van 1969 tot 2003 en van 1971 tot 1985 diende het als vlaggenschip. Het werd gesloopt in 2006.

Around Wikia's network

Random Wiki