Wikia

4930644360 89f5b4a46c

Het Matilda Scorpion prototype was een vroege poging om een vlegeltank te produceren. De cilinder werd aangedreven door twee 30-pk Bedford hulpmotoren.

Het idee om mijnen te laten ontploffen door middel van kettingen kwam van een Zuid-Afrikaanse ingenieur, majoor A.S.J. du Toit. De horizontale cilinder die aan armen voor de tank werd gedragen, werd gemotoriseerd gedraaid, waarbij de kettingen die aan de cilinder bevestigd zaten op de grond zouden slaan. Dit zou genoeg druk moeten uitoefenen om de mijnen te laten exploderen. Vroege tests toonden aan dat het idee werkte en de eerste set mijnenvlegels werden aangebracht bij Matilda-tanks in Noord-Afrika, in 1942.

Eerste modellenEdit

IWM-MH-9308-valentine-scorpion

Een Valentine Scorpion.

Deze eerste mijnenvlegels droegen de naam Scorpion en bij de Matilda Scorpion werd de vlegelcilinder aangedreven door een hulpmotor die zich aan de rechterkant van de romp bevond. Deze Scorpions werden tijdens de Slag om El Alamein in oktober 1942 gebruikt en ook nog later tijdens Noord-Afrikaanse acties. Ze bleken zo effectief te zijn dat een meer gespecialiseerde versie werd ontwikkeld, de Matilda Baron. Bij de Baron was de koepel verwijderd en de cilinder werd door twee hulpmotoren aangedreven, aan
03863

Deze Sherman Crab heeft zijn vlegelcilinder en kettingen in een neerwaartse positie, klaar voor de start. Niet alleen waren de vlegels efficiënt, ze waren ook zo ontwikkeld dat de tank zijn 75-mm kanon kon behouden.

beide zijden van de romp. Het Scorpion-concept was echter beter bruikbaar, doordat het met verschillende tanktypes gebruikt kon worden, bijvoorbeeld de Grant Scorpion en de Valentine Scorpion. Maar voordat die versies er waren, moest er nog veel werk verricht worden, want de eerste tests hadden enkele vervelende eigenschappen aan het licht gebracht. Zo lieten ongelijkmatige slagpatronen bijvoorbeeld stukken open die niet geraakt waren, of raakten kettingen in de war of sloegen zichzelf stuk. Een ander probleem was dat de kettingen de grond niet raakten in kuilen in ruw terrein.

De ontwikkelingen vonden plaats in Engeland en resulteerden in een systeem dat bekend is als de Crab en dat meestal op de Sherman tank werd aangebracht, en dan te boek stond als Sherman Crab. De Crab had 43 kettingen aan een cilinder die door de hoofdmotor werd voortbewogen. Aan de zijkant zaten knippers die prikkeldraadversperringen konden vrijmaken, schermen die de voorkant van de tank beschermden tegen opstuivend stof en brokstukken en - bij de latere crabs - een systeem dat de grondcontouren kon volgen zodat de vlegelcilinder overeenkomstig omhoog en omlaag kon gaan. De Crabs werden gebruikt door de 79th Armoured Division en later ging een aantal exemplaren over naar de US Army om in Noord-West-Europa te worden gebruikt. De grote voordelen van het Crab-systeem waren dat het zeer effectief was en dat de koepel en het kanon op de tank behouden konden blijven.

Uiteraard waren er vele andere experimentele modellen, waaronder de Lobster, een ouder systeem dan de Crab dat echter niet in gebruik is genomen. De Pram Scorpion was een afgeleide van de Scorpion waarbij de cilinder werd aangedreven door versnellingen op de voorste tandwielen van de tank. Maar ook dit systeem moest het afleggen tegen de Crab.

De VS besteedden niet veel tijd aan de ontwikkeling van mijnenvlegels, ze legden zich met name toe op mijnenrollers. En toen de Amerikanen wel vlegels nodig hadden, toen ze in de winter van 1944-1945 geconfronteerd werden met de lange defensieve mijnengordels langs de Duitse grens, zetten ze een aantal Britse Crabs in die omgedoopt werden tot Mine Exploder T4.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki