Wikia

Vosper 70 ft Motor Torpedo Boat
Vosper.jpg

Type

Torpedoboot

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Vosper & Company, Portsmouth
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) - / 1943-1945 / 1943-
Gebruiker(s) Royal Navy
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 22 m. / 5,94 m. / 0,91 m.
Bepantsering Gepantserde platen rondom de brug.
Bewapening Type I: 4x 457-mm torpedobuizen, 1x 20-mm Oerlikon kanon, 2x .303 Vickers K machinegeweren.

Type II: 1x QF 6-pounder kanon, 2x 18 inch torpedobuizen, 1x 20-mm Oerlikon kanon, 2x .303 Vickers K machinegeweren

Vliegtuigen geen
Voortstuwing 3x Packard benzinemotoren van 1044 kW (1400 pk) elk.
Waterverplaatsing Type I: 44 ton

Type II: 50 ton

Snelheid/Bereik 40 knopen (74 km/u)
Bemanning 12 of 13

Einde

De succesvolle Vosper 70-voets torpedoboten waren gebaseerd op een 68-voets (bijna 21 m) prototype dat vosper in 1935-'36 voor eigen risico bouwde. Uiteindelijk werd dit vaartuig in dienst genomen door de Britse marine als Motor Torpedo Boat 102 (MTB 102). De boot was volledig van hout gemaakt en werd voortgestuwd door drie (Italiaanse) Isotta-Fraschini benzinemotoren met een gezamelijk vermogen van 2573 kW (3450 pk). Daarmee kon het vaartuig op kalm water een snelheid bereiken van maar liefst 81 km/u. De keuze voor Italiaanse motoren is verklaarbaar uit het feit dat er geen equivalent in Groot-Brittannië leverbaar was. De motoren maakten erg veel lawaai. Daarom was er ook een kleine Ford motor geïnstalleerd. Deze kon de buitenste schroefassen aandrijven en dan kon het schip geluidsarm varen. De snelheid was dan uiteraard gering. Oorspronkelijk werd dit model geleverd met één centraal geplaatste torpedobuis voor en één achter. De Britse marine ontwikkelde echter een opstelling met torpedobuizen aan weerszijden van het dek, die later algemeen navolging vond. De MTB 102 werd ook het eerste vaartuig van de Royal Navy dat werd uitgerust met het 20-mm Oerlikon kanon, dat later het standaardgeschut van de Britse marine zou worden.

De concurrerende firma British Power Boats bood de Britse Admiraliteit een alternatief aan in de vorm van een ruim 21 m (70 voet) lang ontwerp dat voor eigen risico werd gebouwd. De Admiraliteit koos echter voor het ontwerp van Vosper daar dit schip bij zware zeegang beter presteerde. Daarbij werd over het hoofd gezien dat het onderhoud aan de houten romp onder oorlogsomstandigheden een probleem van formaat vormde, en dit vraagstuk is dan ook in de praktijk nooit naar tevredenheid opgelost. De Britse marine bestelde in 1938 vier 70-voets motortorpedoboten bij Vosper en twee identieke exemplaren bij de firma Thornycroft. Deze zes vaartuigen vormden de basis voor een omvangrijke oorlogsproduktie. Het ontwerp bleef nagenoeg ongewijzigd, afgezien van een geringe toename in lengte om de vaareigenschappen te verbeteren en het door zwaardere bewapening toegenomen gewicht te compenseren. Nadat Italië de zijde van Duitsland in de oorlog had gekozen, was het vinden van een alternatief voor de motoren een probleem. Enkele Rolls-Royce Merlin vliegtuigmotoren werden losgepraat bij het Britse Ministerie van Luchtvaart en omgebouwd tot scheepsmotoren, maar de luchtmacht wilde niet meer exemplaren afstaan. Daarom werden veel torpedoboten van deze serie uitgerust met Hall-Scott motoren met een veel lager vermogen, totdat de krachtige Amerikaanse Packhard motoren ter beschikking kwamen (na de aanval op Pearl Harbor en het toetreden van de VS tot de Geallieerden). Oerlikon kanonnen waren nauwelijks verkrijgbaar in de oorlogsjaren, daar deze uit Zwitserland moesten komen. Het alternatief werd gevormd door 7,7-mm mitrailleurs.Maar deze richtten weinig uit tegen de Duitse Schnellboote.Vervolgens werden 12,7-mm mitrailleurs gemonteerd en uiteindelijk zelfs 57-mm kanons (zes ponders). In combinatie met radar maakte dit van de torpedoboot een efficiënte nachtjager. De romp werd versterkt en tegelijk lichter in gewicht gemaakt. Samen met de betere motoren bood dat tegen het eind van de oorlog de mogelijkheid om 70 procent meer bewapening mee te voeren dan in het oorspronkelijk ontwerp, zonder dat het type aan snelheid inboette. Al met al werden 193 vaartuigen van dit type besteld. Afgezien van enkele stuks die tegen het eind van de oorlog werden afbesteld, werd deze hele serie afgeleverd in de periode 1939-1945.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki