Wikia

Vought OS2U Kingfisher
Kingfisher.jpg

Type

verkenningsvliegtuig met drijvers

Land van herkomst

USA
Bouwfirma Vought
Ontwerp Rex B. Beisel
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 10,31 m. / 10,95 m. / 4,61 m. / 24 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1870 kg / 2721 kg
Motor(en) Pratt & Whitney R-9854-AN-2 stermotor van 336 kW (450 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 264 km/u / 3960 m. / 1296 km
Bewapening 2x 7,62-mm M1919 Browning machinegeweren / 259 kg bommen
Bemanning 2
Gebouwd 1519
Gebruik (Landen) USA, Argentinië, Australië, Cuba, Chili, Dominicaanse Republiek, Mexico, Nederland, Sovjet-Unie, Groot-Brittannië, Uruguay

De als vervanger van de eerder door Vought voor de marine gebouwde Vought O3U Corsair tweedekkers ontworpen Vought VS-310 Kingfisher hab enkele nieuwe constructieve kenmerken, waaronder de toepassing van puntlassen. De evaluatie van het ontwerpvoorstel leidde tot een overeenkomst met de US Navy voor een prototype met een 336 kW (450 pk) Pratt & Whitney R-9854 motor. Het toestel maakte als landvliegtuig zijn eerste vlucht in maart 1938 en als de beoogde drijverversie op 19 mei 1938. Nadat de testvluchten met succes waren afgesloten, werd er een productiebestelling geplaatst voor de Vought OS2U-1 Kingfisher. Toen deze vliegtuigen vanaf augustus 1940 in dienst kwamen, waren zij de eerste katapult gelanceerde observatievliegtuigen die dienst deden bij de US Navy. De in tamelijk grote aantallen gebouwde Kingfisher was niet alleen waardevol als verkenner/observatievliegtuig aan boord van schepen, maar bleek bij de aan de kust gestationeerde patrouille-squadrons van de marine ook zeer succesvol als onderzeebootbestrijdings- en reddingsvliegtuig. Het vliegtuig werd ook gebruikt door de Royal Navy, die honderd Lend Lease-exemplaren ontving welke als Kingfisher Mk I dienst deden als katapult-gelanceerde verkenningsvliegtuigen en als trainers. Andere Kingfishers werden geleverd aan Argentinië, Chili, Dominicaanse Republiek, Mexico en andere. Een vierentwintigtal exemplaren dat onderweg was naar Nederlands-Indië, werd, nadat de archipel door de Japanners onder de voet was gelopen, in Australië aan wal gehouden , achttien daarvan hebben dienst gedaan bij de RAAF.

VariantenEdit

  • XOS2U-1: Het originele prototype met een Pratt & Whitney R-985-4 stermotor.
  • OS2U-1: Eerste productieversie met een 336 kw (450 pk) R-985-48 stermotor
  • OS2U-3 Belangrijkste productieversie met zelfdichtende brandstoftanks, pantsering en een R-985-AN-2 stermotor van 336 kW (450 pk).
  • OSUN-1: Versie gebouwd door de Naval Aircraft Factory, als de OS2U-3, maar sommige hadden een R-985-AN-8 stermotor.
  • XOS2U-4: Prototype-conversie van een OS2U-2 met vleugels met geringe koorde en andere herzieningen van de draagvlakken, productienaam: OSU-4, nooit gebouwd.

linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki