Wikia

Webley fosbery

De Webley Fosbery had een uniek mechanisme, maar raakte uit de gratie vanwege zijn neiging om in de loopgraven te weigeren.

De Webley Fosbery revolver werd ontworpen door Luitenant-kolonel G.V. Fosbery VC, en is uniek omdat het een automatische revolver is. Het patent werd in 1896 toegekend en de productie ving kort daarop aan bij Webley & Scott. De pistolen kregen kamers voor de standaard 0.455-inch (11,6-mm) patronen (in werkelijkheid 0.441-inch/11,2-mm).

De werking van de Webley Fosbery was uniek. Bij het overhalen van de trekker dreef de terugslag de loop, de cilinder en de bovenkant van het frame via een rail achteruit over de handgreep. Zo werd de haan gespannen en een veer in de handgreep drukte de hele bovenkant terug naar zijn uitgangspositie. Tegelijkertijd liep een nok door een schuin lopende groef in de cilinder die deze roteerde en de volgende patroon voorgaats bracht. Het systeem was aantrekkelijk omdat het leek alsof er zeer snel achtereen mee geschoten kon worden. In de praktijk was dat niet zo eenvoudig. Een groot nadeel was dat het heen en weer bewegen van de hele bovenkant in combinatie met de felle terugslag het pistool erg instabiel maakten. De schutter moest het pistool zeer stevig vasthouden, anders werkte het hele systeem niet.

Toch werd de Webley Fosbery in flinke aantallen verkocht aan Britse officieren die hun eigen wapens moesten aanschaffen. Er werden er ook veel verkocht aan mensen van het Royal Flying Corps die meenden dat dit automatische wapen handig zou zijn voor het beschieten van vijandelijke vliegtuigen vanuit de cockpit. Ze merkten al snel dat de grote beweging bij het vuren het schieten tijdens de vlucht veel lastiger maakte dan het toch al was.

TekortkomingenEdit

De Webley Fosbery werd nooit officieel in dienst genomen. Dat was maar goed ook, want bij gebruik in de loopgraven kwam het grootste nadeel van het wapen aan het licht: de precies gefreesde groeven van het spanmechanisme waren zeer gevoelig voor vuil. Aangezien de meeste groeven geheel blootlagen, vervuilden ze snel in de smerige loopgraven. Veel officieren gaven het op en namen hun toevlucht tot andere, minder veeleisende pistolen.

Specificatie: Webley Fosbery.
Type: Automatische revolver.
Bouwfirma: Webley & Scott.
Ontwerper: George V. Fosbery.
Ontwerp: 1895.
In productie: 1901-1915.
Kaliber: 0.455-inch (11,2-mm).
Afmetingen: Lengte: Totaal 279 mm ; Lengte loop: 152 mm.
Gewicht: 1,25 kg.
Mondingssnelheid: 183 m/sec.
Aantal gebouwd: +/- 4750.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki